Inspectie verscherpt toezicht op Rijksvaccinatieprogramma

Bron: Ingezonden persbericht
Ingezonden persbericht

Inspectie verscherpt toezicht op Rijksvaccinatieprogramma

De Inspectie voor de Gezondheidszorg gaat scherper toezien op de correcte uitvoering van het rijksvaccinatieprogramma (RVP). Afwijken van het RVP, op andere dan correcte medische gronden, is onacceptabel. Dit staat in een circulaire die is verstuurd aan alle GGD'en en de organisaties met jeugdgezondheidszorg 0-4 jaar in het takenpakket.

Nederland heeft in vergelijking met de omringende landen een hoge vaccinatiegraad (95%). Mede daardoor komen verschillende ziekten in ons land niet meer voor. Om deze situatie te behouden moeten ouders en verzorgers overtuigd zijn van de noodzaak van vaccineren. Een professionele organisatie die dit belang op een heldere en overtuigende wijze uitdraagt is hierbij van groot belang. De beroepsgroep (zoals artsen en verpleegkundigen op consultatiebureaus/GGD's) speelt een cruciale rol in het RVP. Zij moet zowel in staat als bereid zijn de gewenste boodschap over te brengen aan de client. Dit betekent dat zij moet beschikken over noodzakelijke voorlichtingsmiddelen en dooordrongen is van het belang van haar rol.

Zo nu en dan bereiken de Inspectie signalen dat binnen de jeugdgezondheidszorg afwijkende standpunten worden uitgedragen aan ouders wat betreft de toe te dienen vaccinaties of de tijdstippen waarop vaccinaties moeten worden gegeven. De Inspectie vindt dit ontoelaatbaar. Het is de plicht van de RVP-medewerkers om ouders van deugdelijke en wetenschappelijk verantwoorde informatie te voorzien. Voor medewerkers die afwijkendende opvattingen over het RVP aan ouders uitdragen of conform deze afwijkende opvattingen handelen, is binnen de jeugdgezondheidszorg geen plaats.

Dit persbericht verschijnt onder verantwoordelijkheid van de Inspectie voor de Gezondheidszorg