Arbeidsmarktcampagne horeca gaat tweede fase in

Datum nieuwsfeit: 17-09-2001
Koninklijk Horeca Nederland

Arbeidsmarktcampagne horeca stroopt mouwen op voor tweede fase

De landelijke arbeidsmarktcampagne "'t Werkt een stuk leuker in de horeca" is 10 september 2001, de tweede fase ingegaan. Koninklijk Horeca Nederland en de vakbonden wijzen potentiële werknemers de komende maanden via radio en televisie op de praktische voordelen van een baan in de horeca.

De nieuwe spotjes bouwen voort op de eerdere reeks en verwijzen in de aftiteling naar de internetsite www.horeca.nl met de daaraan gekoppelde vacaturebank. Aanleiding voor de arbeidsmarktcampagne is de achterblijvende instroom van nieuwe medewerkers bij de bovengemiddelde groei van de sector gedurende de afgelopen jaren. Via de campagne wil de branche het imago van de horeca verbeteren en de horeca profileren als een aantrekkelijke plek om te werken.

Volgens Jacques Fit, plaatsvervangend voorzitter van het Fonds Bevordering Intreding in het Horecabedrijf (FBI), zal de nieuwe campagne dichter bij het algemeen publiek komen te staan. `In de introductiefase van de campagne namen we het soort mensen die in de horeca op hun plaats zouden zijn als uitgangspunt. In de vervolgfase zien we situaties waar iedereen zich in kan herkennen en waar je als horecawerknemer geen last van hebt. De nadruk ligt hier op de afwisseling en veelzijdigheid van een loopbaan in de horeca, naast de leuke en gezellige aspecten van het werk. Denk ook aan flexibele en parttime werkverbanden, die mensen de gelegenheid geven werk en privé op individuele wijze op elkaar af te stemmen,' aldus Fit.

De nieuwe televisiecommercials brengen op een speelse en humoristische wijze alledaagse gebeurtenissen in beeld, waar mensen mee te maken hebben die op kantooruren werken. Het gaat bijvoorbeeld om het veroveren van een winkelwagentje in de supermarkt tijdens spitsuur (`met een flexibele baan in de horeca kun je op rustige tijden je boodschappen doen'). Of om het eindeloos verrichten van doodsaaie administratieve handelingen op een kantoorafdeling (`een baan in de horeca biedt afwisseling en uitdaging').

Ook de radiospots hebben een luchtige en ironische toonzetting, zoals een man die alleen om zes uur 's ochtends tijd kan vinden voor het beoefenen van zijn hobby trompetspelen (`een parttime baan in de horeca geeft je overdag tijd voor je hobby').

Het voortzetten van de arbeidsmarktcampagne past in de strategie die door de Koninklijk Horeca Nederland en de vakbonden is uitgezet, om het imago van de horecabranche structureel te verbeteren. Dat moet leiden tot een vergroting van de instroom van nieuwe werknemers. Het gaat daarbij vooral om de doelgroep potentiële werknemers in de leeftijdsbandbreedte van 20 tot 35 jaar. Binnen die leeftijdsgroep van jongere volwassenen worden namelijk de keuzes gemaakt voor een toekomstig carrièrepad.

De vervolgcampagne wil deze groep op de cruciale momenten van afweging of (her)bezinning bereiken met boodschappen die de essentiële waarden van het werken in de horeca (gezellig en leuk werk en mensen het naar de zin maken) combineren met de voordelen van het werken in deze branche. Met de keuze van TV en radio zenders is rekening gehouden met de voorkeur van deze doelgroep.

De volgende horecaorganisaties werken binnen het FBI samen voor de uitvoering van de arbeidsmarktcampagne: Koninklijk Horeca Nederland, FNV Horecabond en CNV Horeca.