Politieberichten Friesland

Datum nieuwsfeit: 17-09-2001
Bron: Politie Friesland

Politiebericht Friesland: Friesland 17-09-2001
Politieberichten van 16/9 (13.00) t/m 17/9 (07.00)

Lemmer: inbraak horecagelegenheid
In de nacht van zaterdag op zondag is ingebroken in een horecagelegenheid aan de Plattedijk. Men kwam binnen door een raam te verbreken. Alle ruimtes werden doorzocht. Ontvreemd werd wat kleingeld, een sleutelbos en enkele portemonnees. Aangifte is gedaan door een 50-jarige inwoner van Lemmer. De technische recherche heeft een onderzoek ingesteld.

Drachten: inbraak appartement
Zondagochtend werd ingebroken in een appartement aan de Noorderend. Buren hoorden gestommel, gingen kijken en zagen een onbekend persoon nog net uit het raam springen en hard weglopen. Ontvreemd werden een gsm, een fototoestel en enkele honderden guldens. Aangifte werd gedaan door een 39-jarige inwoonster van Drachten. De technische recherche heeft een onderzoek ingesteld

Leeuwarden: inbraak auto
In de nacht van zaterdag op zondag werd ingebroken in een auto die stond geparkeerd aan de Gealanden. Men kwam binnen door het slot te beschadigen. Ontvreemd werden een walkman, een bril en een radio-cdspeler. Aangifte werd gedaan door een 27-jarige inwoner van Leeuwarden.

Leeuwarden: aanhouding autokraker
Zondag omstreeks 16.50 kreeg de politie een melding dat werd ingebroken in een auto die stond geparkeerd aan de Tweebaksmarkt. Naar aanleiding van het signalement kon de verdachte, een 41-jarige inwoner van Leeuwarden, even later worden aangehouden op de Weaze. De man had de radio, die was ontvreemd uit de auto aan de Tweebaksmarkt, bij zich. De radio werd in beslag genomen. De eigenaar van de auto, een 37-jarige inwoner van Leeuwarden, is in kennis gesteld en zal aangifte doen.

Leeuwarden: brand woning
Aan de Brandemeer stond zondag omstreeks 16.45 een woning in brand. De bewoners konden tijdig het pand verlaten. Een bewoonster, een 54-jarige vrouw, was wat onwel door rookontwikkeling en werd door ambulancepersoneel geholpen. In de keuken had een pan op het vuur gestaan, die, toen de telefoon ging, was vergeten. De brandweer heeft de brand geblust.

Lemmer: aanrijding
Zondag omstreeks 14.30 liepen twee vrouwen over de Nieuwedijk. Terwijl ze de rijbaan overstaken, reed een auto achteruit. Deze reed tegen een 59-jarige inwoonster van Lemmer aan. De vrouw viel met haar hoofd op het trottoir. De vrouw is naar huis gebracht door de veroorzaker en een vriendin. Bij thuiskomst voelde de vrouw zich niet goed, de huisarts kwam langs en de vrouw ligt nu ter observatie in het ziekenhuis te Sneek. De politie heeft de zaak in onderzoek.

De Wilgen: inbraak boot
Tussen zondag 9 en 16 september is ingebroken in een boot die ligt in de jachthaven aan de Biskopswei. Men kwam binnen door de deur te forceren. Gestolen werden een televisie en een tosti-ijzer. De technische recherche zal een onderzoek instellen. Aangifte is gedaan door een 51-jarige inwoner van Drachten.

Gorredijk: brand caravan
Zondag omstreeks 06.00 uur kreeg de politie een melding dat een caravan in brand stond aan de Tolbaas. De brandweer heeft de brand geblust. Eigenaar is een 29-jarige inwoner van Gorredijk. De oorzaak van de brand is niet bekend.

Leeuwarden: vernieling autos
Zondag omstreeks 22.45 uur werd een drietal autos vernield aan de Schieringerweg. Bij twee wagens sneuvelde de achterruit, bij een derde werd een straattegel tegen de zijkant gegooid. Door een 62-jarige inwoner van Leeuwarden werd aangifte gedaan, evenals door een 39-jarige inwoonster van Leeuwarden en een 30-jarige Leeuwarder. Een buurtonderzoek heeft niets opgeleverd.

Nijeholtpade: rijden onder invloed
Maandag omstreeks 03.00 uur werd een 55-jarige automobilist uit Lemmer aangehouden op de Stellingenweg. Hij bleek te hebben gedronken. Op het bureau blies hij 365 ug/l, goed voor een rijverbod van drie uur.

Drachten: brand school
Maandag omstreeks 02.55 kreeg de politie een melding van een brand aan de Van Haersmasingel. Het bleek te gaan om een school, de ISK (Internationale Schakel Klas). Het betrof een middelgrote, uitslaande brand, die woedde in de bijgebouwen aan de achterzijde van de school. Er werden twee brandhaarden ontdekt, eveneens werd een geforceerde deur aangetroffen. Er ontstond grote rookontwikkeling. De omliggende straten zijn afgezet. De brandweer heeft de brand geblust, ondermeer via de inzet van een aantal autospuiten en een hoogwerker.

Lemmer: ramen vernield
Maandag omstreeks 03.00 uur werden bij een pand aan de Vissersburen twee ramen ingegooid. Ook bij een bedrijfspand aan de Sluisweg werd een etalageraam vernield. Hierbij werd een aantal handdoeken ontvreemd. De speurhond werd nog ingezet, maar zonder resultaat. De eigenaren moeten nog aangifte doen. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Leeuwarden: brand, verdachte aangehouden
Maandag omstreeks 06.30 uur kreeg de politie een melding van een brand boven een garage aan de Wollegaast. Bij de komst van de politie stonden vrijwel alle bewoners op straat. Een persoon, een 36-jarige inwoner van Leeuwarden, werd door de politie uit het pand gehaald. De brand was in de keuken. De man heeft vermoedelijke een kip gebraden en de pan op het vuur laten staan. De man wilde het pand weer binnen, nadat hem gevorderd werd dit niet doen en hij nog steeds naar binnen wilde is hij aangehouden. In de surveillancewagen probeerde de man nog een raam kapot te schoppen, maar dit is niet gelukt. De technische recherche stelt een onderzoek in.

Bureau Communicatie, telefoon 058 - 880 8272