Leeftijdgrenzen buurtbuschauffeurs Friesland verleden tijd

Bron: Ingezonden persbericht
Ingezonden persbericht

Leeftijdgrenzen buurtbuschauffeurs verleden tijd

G.s. zullen aan Provinciale Staten voorstellen akkoord te gaan met de afschaffing van de leeftijdsgrenzen voor buurtbuschauffeurs.

Hoe het was
In de Provinciale regeling buurtbusprojecten staat dat buurtbuschauffeurs tussen de 19 en 75 jaar moeten zijn.

Wat er verandert
In het kader van een mogelijke leeftijdsdiscriminatie stellen Gedeputeerde Staten voor om deze leeftijdsgrenzen af te schaffen. Dit betekent niet dat er geen leeftijdsbeperkingen meer zijn. Ook de buurtbuschauffeurs zullen moeten voldoen aan de voorwaarden die gelden voor het besturen van een auto namelijk vanaf 18 jaar met een maximumleeftijd gekoppeld aan de geldigheidsduur van het rijbewijs.

De geschiktheid om een buurtbus te besturen blijkt immers niet zozeer uit de leeftijd maar meer door persoonsgebonden aspecten zoals de geestelijke en lichamelijke gezondheid.

Beide vervoerbedrijven in Fryslân, NoordNed en ARRIVA, staan positief ten opzichte het voorstel.

Vervolgprocedure:
Statencommissie W&M 17 oktober 2001