Inhoud maandblad Geestelijke volksgezondheid oktober

Datum nieuwsfeit: 20-09-2001

Persbericht Trimbos-instituut

Het Maandblad Geestelijke volksgezondheid in oktober

Op 10 oktober, de Nationale Dag voor de Geestelijke Volksgezondheid, gaat het dit jaar over werk (gekopjewerk.nl). Betaalde arbeid is een belangrijke vorm van burgerschap. Vandaar dat ook mensen met een psychotische stoornis graag een baan willen. Hulpverleners ondersteunen hen daarbij - maar minder dan de patiënten zouden willen, zo constateerden Jim van Os, Philippe Delespaul, Steven Radstake, Marcel Hilwig, Maarten Bak en Ger Driessen. Ook patiëntenwensen op het gebied van gezelschap, relaties en wonen blijven vaak onvervuld.
Werk levert geld, aanspraak en erkenning op, maar ook veel ellende: in Nederland althans komt psychische arbeidsongeschiktheid op grote schaal voor. Hoe kan men voorkomen dat werknemers voorgoed worden uitgerangeerd? Fred C. Leffers, Jan de Jonge en Annemarie J. Vergunst schrijven over `employee assistance' programma's: een Amerikaanse vorm van (preventieve) zorg op de werk-plek. Moet die ook in Nederland worden ingevoerd? Of heeft het meer zin om gebruik te maken van de circa 2000 bedrijfsmaatschappelijk werkers? Mensen met een psychotische stoornis worden dikwijls vaak verdacht van gewelddadig gedrag. Bestaat er een oorzakelijk verband tussen psychose en geweld? En waarin is dat dan gelegen? F.A.J. Fluttert, MGv-redacteur B. van Meijel en C.P. de Winter doen verslag van een literatuur-onderzoek. Opmerkelijk genoeg blijken hallucinaties geen hoofdrol te spelen.
De laatste jaren wordt veel geklaagd over aanwas van het aantal `gestoorde dak en thuislozen' alias `verkommerden en verloederden'. Die toename zou te wijten zou zijn aan de `extramuralisering' van de geestelijke gezondheidszorg (ggz): het streven om psychiatrische patiënten uit de gestichten terug te laten keren in de maatschappij. Volgens H.J. Wennink, G. de Wilde, J. van Weeghel en H. Kroon is er echter geen sprake van dat de ggz cliënten `uitstoot'. De auteurs bespreken de ontwikkeling van de ggz gedurende de afgelopen kwarteeuw. `Extramuralisering' en `vermaatschappelijking' komen niet alleen voort uit ideologie, zo stellen de auteurs, maar ook uit veranderingen in de samenleving. Wil dat zeggen dat er geen ontkomen aan is? Mannen maken oorlog, zegt men, terwijl vrouwen vrede stichten. Het bewijs voor zo'n verschil is echter nog niet geleverd. Zeker is wel dat er een omgekeerd verband bestaat tussen geslacht en geweld: in oorlogstijd wordt uitgemaakt wie `een echte man' of `een ware vrouw' mag heten. Columniste Jolande Withuis hoe in 1945 de vooroorlogse verhoudingen werden hersteld met naald en draad.

Het Maandblad Geestelijke volksgezondheid (MGv) is een uitgave van het Trimbos-instituut (Netherlands Institute of Mental Health and Addiction) in samenwerking met Bohn Stafleu Van Loghum. Het heeft een onafhankelijke redactie. Journalisten en politici kunnen een gratis exemplaar aanvragen: tel. 030-297 11 19 (fax: 030-297 11 11); e-mail: (mgv@trimbos.nl) of: MGv, Postbus 725; 3500 AS Utrecht. Anderen kunnen een exemplaar bestellen bij de uitgeverij: BSL Klantenservice, Postbus 246; 3990 GA Houten; tel.: 030-638 37 36 (fax: 030-638 39 99); e-mail: (klantenservice@bsl.nl).

Zie ook de inhoudsopgave van het laatstverschenen nummer.