Rijbewijs kwijt na snelheidsovertreding in Zijldijk

Datum nieuwsfeit: 21-09-2001
Bron: Politie Groningen

Korps: Groningen, plaats: Diverse 21-09-2001
Politiebericht Groningen
Vrijdag 21 september 2001

Dagelijkse berichten

Zijldijk: rijbewijs kwijt na snelheidsovertreding De politie heeft donderdagavond het rijbewijs van een 44-jarige automobilist uit de gemeente Winsum ingevorderd. De man reed met zijn auto met hoge snelheid over de Eemshavenweg in de richting van de Eemshaven. Bij Zijldijk werd hij door een politiepatrouille gesignaleerd. Zijn snelheid werd vastgesteld op 160 km per uur, terwijl 100 is toegestaan. In de Eemshaven kon de man een stopteken worden gegeven. Tegen hem werd proces-verbaal opgemaakt en zijn rijbewijs is door de politie ingevorderd.

Stedum: snelheidscontrole
De politie heeft donderdagmiddag een snelheidscontrole gehouden op de Eemshavenweg ter hoogte van Stedum. In verband met werkzaamheden is de maximumsnelheid ter plaatse tijdelijk teruggebracht naar 50 km per uur. Van 348 voertuigen werd de snelheid gemeten. Daarvan reden er 31 sneller dan 50 km per uur. De hoogste gemeten snelheid bedroeg 124 km per uur.

Wildervank: stro in brand
Door nog onbekende oorzaak ontstond donderdagnacht brand in een grote partij strobalen die stond langs de oostelijke parallelweg van de Rijksweg N33 bij Wildervank. De brandweer rukte uit om de brand, die door de wind behoorlijk werd aangewakkerd, te blussen. Met een shovel van de eigenaar van het stro werden de balen uit elkaar getrokken om de bluswerkzaamheden te bespoedigen. De schade is nog onbekend.

Hoogezand: inbreker aangehouden
Een 39-jarige man, zonder vaste woon of verblijfplaats, is donderdagnacht op de heterdaad door de politie aangehouden bij een inbraak in een kiosk aan Gorecht Oost in Hoogezand. De politie reageerde op de melding van een inbraakalarm. Bij de kiosk bleek dat de inbreker zich met een buiten de winkel staand rek toegang tot de zaak had verschaft. Hij was bezig met het verzamelen van een grote hoeveelheid rookwaren. De man is meegenomen naar het politiebureau en voor nader onderzoek en verhoor ingesloten.

Hoogezand: automobilist onder invloed
Op de Troelstralaan in Hoogezand heeft de politie donderdagnacht een 49-jarige automobilist uit Slochteren aangehouden wegens rijden onder invloed. Bij een routinecontrole bleek dat de man te veel had gedronken. De ademanalyse wees 0.75 promille alcohol uit. Na verhoor is de man een rijverbod en een dagvaarding heengezonden.

Zevenhuizen: gewonde bij ongeval
Bij een verkeersongeval op de Oudestreek in Zevenhuizen is donderdagmiddag een 30-jarige vrouw uit Marum gewond geraakt. De vrouw kwam met haar auto uit de richting van Haulerwijk en stond voorgesorteerd om linksaf te slaan en de Oudewijk in te rijden. Terwijl ze nog stilstond werd haar auto aan de rechterachterzijde aangereden door een auto bestuurd door een 25-jarige man uit de gemeente Grootegast. Die verloor de botsing de controle over zijn auto en botste tegen een lantaarnpaal en kwam vervolgens tegen een boom tot stilstand. De stilstaande automobiliste liep bij het ongeval nekletsel op en is op de plek van het ongeval door ambulancepersoneel behandeld. Beide autos raakten zwaar beschadigd en zijn door een bergingsbedrijf weggesleept.

Groningen: agressieve fietsverkoper
In de Nieuwe Ebbingestraat werd een 19-jarige Stadjer en een vriend donderdagnacht benaderd door een 38-jarige man uit Groningen met de vraag of hij een fiets wilde kopen. Beide jongens gingen niet op het voorstel in en werden na een woordenwisseling en een vechtpartij bedreigt met een mes en een fietsenstandaard. Een getuige kon tussenbeide komen en de gearriveerde politie hield de 38-jarige man aan. Hij is ingesloten voor nader onderzoek.

Groningen: nekletsel bij kop-staart botsing
Een 48-jarige automobilist uit Groningen is donderdagavond met nekletsel naar het ziekenhuis gebracht nadat hij op de Rijksweg van achteren werd aangereden. Een 18-jarige automobilist uit Groningen zag te laat dat er voor hem geremd werd en botste op zijn voorganger.

Groningen: man ( 31) verzet zich tegen aanhouding Agenten hebben donderdagnacht een 31-jarige man zonder vaste woonplaats met behulp van pepperspray aangehouden op het Akerkhof. De man lag onder een overkapping en kon geen legitimatie of een ander identificatiemiddel tonen en toen hem gevraagd werd mee te gaan naar het bureau ter vaststelling van zijn identiteit begon hij zich hevig te verzetten. Uiteindelijk werd pepperspray ingezet en dit middel brak het verzet van de man. De man die illegaal in Nederland verblijft is overgedragen aan de Vreemdelingenpolitie.

Groningen: fietsenrek meegesleept door vrachtwagen Een verbaasde agent zag donderdagochtend in het Noorderplantsoen een vrachtwagen langs rijden met daarachter een fiets met fietsenrek inclusief betonblok. Navraag bij de 29-jarige vrachtwagenchauffeur uit Musselkanaal leerde beide dat bij het wegrijden van de Grote Kruisstraat de achterzijde van de vrachtwagen had ingehaakt in het voorwiel van de fiets. Vervolgens was het fietsenrek inclusief betonblok uit de grond getrokken. De benadeelde fietser had zich gisteren nog niet gemeld bij de politie.

Groningen: bemiddeling levert hennepplanten op
De politie werd donderdagochtend gestuurd naar de Aquamarijnstraat voor bemiddeling tussen een 57-jarige man uit Groningen en zijn 29-jarige ex-vriendin. Het conflict tussen beide werd door de agenten gesust. Zij troffen in de woning van de vrouw wel een kleine hennepplantage in een kast aan. Daarin bevonden zich 730 stekjes en 36 zogenaamde moederplanten. In een andere ruimte werden nog 36 grote planten aangetroffen. De planten en toebehoren zijn afgevoerd om vernietigd te worden en de bewoonster wordt verhord over de illegale kweek.

Groningen: man (37) slaat meisje
Een 37-jarige man uit Groningen die donderdagochtend op de Preadiniussingel ruzie had met zijn vrouw sloeg daarna een 18-jarig meisje uit Hoogezand waarvan hij meende dat zij hem uitlachte. Het meisje liep met een vriendin naar school toen aan de andere zijde van de straat het echtpaar ruziede. De man voelde zich op een gegeven moment aangesproken en gaf een duw en sloeg de Hoogezandse. De politie hield de man aan en na verhoor werd hij vrije voeten gesteld. Een proces-verbaal wordt opgemaakt.

Inlichtingen: afdeling Communicatie, 0900 - 8844. (30 ct/min).