Stichting Jeugd en Gezin Flevoland misbruikt recht niet

Datum nieuwsfeit: 21-09-2001

Rechtbank Utrecht

Stichting Jeugd en Gezin Flevoland maakt geen misbruik van recht door rechterlijk verbod publicatie op internet ten uitvoer te leggen
Bron: Rechtbank Utrecht

Datum actualiteit: 21-09-2001

Eisers hebben op diverse internetsites de Stichting Jeugd en Gezin Flevoland (SJG) en haar directeur onder meer beschuldigd van kinderdiefstal, bedreiging, misbruik van macht en gezag en vrijheidsbeneming van minderjarigen. De president van de rechtbank Zwolle heeft eisers bij vonnis van 9 mei 2001 eisers onder meer verboden om dergelijke ongegronde beschuldigingen op internet te publiceren.
In dit kort geding vorderen eisers dat SJG en haar directeur verboden worden om dit vonnis van de president van de rechtbank Zwolle ten uitvoer te leggen totdat in het door hen ingestelde hoger beroep is beslist.
De president wijst deze vordering af. SJG en haar directeur kunnen alleen verboden worden om het vonnis ten uitvoer te leggen, als zij door het ten uitvoer leggen van het vonnis misbruik van recht zouden maken. Daarvan is geen sprake. De president van de rechtbank Zwolle heeft geen evident onjuiste juridische of feitelijke maatstaf aangelegd door eisers aansprakelijk te achten voor de beschuldigingen aan het adres van SJG en haar directeur op enkele internetsites.

Ga naar betreffende uitspraak met nummer: AD3687
(Zie het originele bericht)