AVR in top 10 van jaarverslagen

Ingezonden persbericht

AVR in de top 10 van jaarverslagen
24 september 2001

Bedrijven besteden in het jaarverslag over 2000 de meeste aandacht aan het beschrijven van de acties in het verslagjaar. Die acties staan daarentegen vaak op zich: ze zijn doorgaans niet gerelateerd aan de plannen in het voorgaande jaarverslag, danwel aan de strategie.

Het onderzoek naar de rapportage over het beleid in jaarverslagen van Nederlandse ondernemingen is dit jaar voor de zevende keer uitgevoerd. Het geeft een beeld over de mate waarin Raden van Bestuur in hun deel van het jaarverslag de missie en strategie, alsmede de uitwerking daarvan in acties, toelichten. De resultaten zijn gepresenteerd in het tijdschrift Elan van september 2001. Er zijn dit jaar 96 bedrijven onderzocht waarvan 18 AEX en 18 Midkap. Daarnaast is er ook een aantal bedrijven afgevallen ten gevolge van fusies en overnames (o.a. Van Melle).

Methodiek
De jaarverslagen zijn beoordeeld op dezelfde tien criteria als voorgaande jaren, te weten: missie, doelstellingen (kwalitatief en kwantitatief), strategie, consistentie van die strategie, de mate waarin de doelstellingen van voorgaand jaar worden gemonitord, de doelstellingen en strategieën van de business units en de beschrijving van de acties van het afgelopen en voor het komende jaar. Het eindcijfer is de optelsom van de scores op deze 10 criteria (maximaal een 10).

Resultaten
De ranglijst wordt dit jaar aangevoerd door Vopak met een 9 als eindcijfer. Het bedrijf besteed daarmee de meeste aandacht aan de verantwoording van het beleid besteed. Vopak heeft dat ondermeer gedaan door de kernpunten van het beleid samen te vatten in een duidelijk stroomschema. De kernpunten worden uitgewerkt naar strategie (de weg om de resultaten op de kernpunten te bereiken), doelstellingen, stappen en de status. De 'best of the rest' is Stork, dat met een 8,5 de stijgende lijn van de afgelopen jaren voortzet. Nummer 3 is Eriks (zelfde punt als Stork, maar geen stijging).

Score  Bedrijf             Cijfer 2000   Cijfer 1999  Stijging/ daling

1 Vopak 9 6,5 2,5

2 Stork 8,5 7,5 1

3 Eriks 8,5 8,5 0

4 KAS-Assosiatie 8,25 6,5 1,75

5 Macintosh Retail 8,25 9 -0,75

6 AVR 8 6 2

6 Unique 8 6 2

8 United4Agresso 8 6,5 1,5

8 Wolters Kluwer 8 6,5 1,5

10 ING Groep 8 8,5 -0,5

10 OPG 8 8,5 -0,5

Stijgers en dalers
De grootste stijgers ten opzichte van de score van 1999 zijn Triodosbank (3 pt), Vopak (2,5 punt) en Unique, AVR, TPG en Gamma Holding, ieder met 2 punten. De stijging is des te mooier tegen de achtergrond van de strengere beoordeling die dit jaar is gehanteerd (de gemiddelde score is gedaald).

Bron: www.scenter.nl