Politieberichten stad Utrecht: letsel bij aanrijding

Datum nieuwsfeit: 24-09-2001
Bron: Politie Utrecht

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 24-09-2001

Politieberichten stad Utrecht, 09.35 uur
Aanrijding letsel

UTRECHT Zondagavond vond op de Lessinglaan een aanrijding plaats waarbij een 18-jarige vrouw uit Utrecht gewond raakte.

Omstreeks half elf reed de vrouw met haar snorfiets over de Lessinglaan in de richting van het Kanaleneiland. Ter hoogte van de Von Kleistlaan is zij door nog onbekende oorzaak de macht over het stuur verloren en met haar snorfiets ten val gekomen.

De Utrechtse werd naar het UMC in Utrecht overgebracht. Hier constateerde men een zware hersenschudding en een gebroken arm.

Rijden onder invloed

UTRECHT Op de Europalaan werd zondagavond een bestuurder gecontroleerd die in een ongekeurde auto reed.

De bestuurder kreeg omstreeks tien uur een stopteken waaraan hij voldeed. Toen de agenten de 34-jarige man uit Montfoort aanspraken roken zij een sterke alcohollucht. Na een eerste blaastest bleek dat de man te veel gedronken had en werd aangehouden.

Op het bureau wees de ademanalyse uit dat de Montfoorter 1,55 promille alcohol in zijn bloed had. Het rijbewijs van de man werd ingenomen en met een rijverbod van acht uur werd hij naar huis gestuurd. UTRECHT Op de Kardinaal de Jongweg zag de politie een voertuig vreemd slingerend over de weg rijden. Omstreeks zeven uur kreeg de bestuurder een stopteken.

De agenten spraken de man aan op zijn rijgedrag en roken dat hij gedronken had. Na een eerste blaastest bleek de 26-jarige bestuurder uit Utrecht te veel gedronken te hebben om nog een voertuig te mogen besturen.

Omdat de Utrechter weigerde mee te gaan naar het bureau werd hij geboeid overgebracht. Op het bureau wees de ademanalyse uit dat hij
1,55 promille alcohol in zijn bloed had. Tevens bleek dat hij niet in het bezit was van een rijbewijs was. De man is ingesloten voor verhoor.

Achtervolging eindigt in aanrijding

UTRECHT Zondagmorgen kwam er een melding bij de meldkamer binnen dat de inzittenden van een rode personenauto vermoedelijk betrokken waren geweest bij een inbraak in Bunnik.

Omstreeks zeven uur zagen agenten het bewuste voertuig rijden langs de Laagravenseweg rijden. De agenten besloten achter het voertuig aan te rijden en op afstand te volgen richting de AC Verhoefweg. De agenten gingen naast het voertuig rijden om te kijken wie er in zat. Plotseling remde de bestuurder met kracht waardoor de agenten de auto voorbij reden.

Uiteindelijk lukte het om het verdachte voertuig een stopteken te geven waaraan vervolgens niet werd voldaan. De bestuurder verhoogde zijn snelheid en reed in de richting van de A12. onderweg maakte hij diverse verkeersovertredingen. Eenmaal op de snelweg verhoogde de bestuurder zijn snelheid en reed met 140 km/u in de richting van de A2. Ter hoogte van het verkeersplein Hooggelegen verliet men de A2 en ging in de richting van Papendorp. Op de Rijksstraatweg lukte het de agenten weer achter het voertuig te komen.

Op de Rijkstraatweg hield de bestuurder de snelheid op 140 km/u. Vanwege de verkeersveiligheid besloten de agenten de snelheid drastisch te verminderen. Hierdoor kon het verdachte voertuig verder uitlopen. Net onder het viaduct door op de Rijksstraatweg verloor de bestuurder de macht over het stuur en botste tegen een boom.

Beide inzittenden een 25-jarige man uit De Meern en een tweede man waar op dit moment geen gegevens van bekend zijn - werden in kritieke toestand overgebracht naar het UMC in Utrecht. Hun toestand is zorgwekkend.