Overwinning voor oud-communisten in Polen

Wim van Velzen

Persbericht drs Wim van Velzen

Overwinning voor oud-communisten in Polen

De verkiezingen in Polen van 23 september 2001 zijn overtuigend gewonnen door de SLD, de partij van de oud-communisten, met 41% van de stemmen. Of de partij ook de absolute meerderheid in het parlement heeft behaald is nog niet duidelijk; hiervoor zouden zij meer dan de helft van de 460 zetels van de Sejm behaald moeten hebben. De tweede plaats is behaald door het Civic Platform, een nieuwe beweging die is samengesteld uit voormalige kopstukken van Solidarnosc (AWS), de Freedom Union (UW) en SKL.

De huidige regeringspartij Solidarnosc onder leiding van premier Jerzy Buzek heeft minder dan 5 % van de stemmen behaald en valt daarmee onder de kiesdrempel, wat betekent dat de partij niet in het parlement vertegenwoordigd zal zijn. De partij heeft het niet makkelijk gehad de afgelopen 4 jaar met de stagnerende economie in Polen en de hoge werkloosheid. In korte tijd is een aantal ingrijpende hervormingen doorgevoerd op het gebied van onderwijs, gezondheid, pensioenvoorzieningen en regionale administratie, die weliswaar noodzakelijk waren, maar waarmee de populariteit van de partij aanzienlijk is gedaald.

De SLD, die al maanden op deze overwinning afstevende, heeft al verklaard dezelfde koers te blijven varen wat betreft de toetreding van Polen tot de Europese Unie.