Bezwaar NMa tegen collectief gascontract tuinbouw na 2001

Datum nieuwsfeit: 25-09-2001
TuinbouwNet

Bezwaar NMa tegen collectief gascontract tuinbouw na 2001

De Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa) vindt het niet wenselijk dat het Productschap Tuinbouw (PT), Gasunie en de distributiebedrijven gezamenlijk een nieuw tuinbouwcontract voor de levering van gas na 2001 afsluiten. De voorzitter van het PT, J. van der Veen, deelt de mening van de NMa niet. "Wij zijn van mening dat er een nieuw contract moet komen voor de tuinders die minder dan 835.000 kuub verbruiken."

Op de bestuursvergadering van het Productschap Tuinbouw op 25 september zei Van der Veen verder: "Samen met de LTO en vergezeld van zware juridische assistentie zullen wij ons volledig inzetten bij de NMa en bij de verantwoordelijke ministers om de opvatting van de mededingingsautoriteit van tafel te krijgen. Wij zien geen reden om voor het laatste stukje van zo'n dertig jaar van gascontracten tot een andere aanpak te komen. De ministers van economische zaken en landbouw zijn het tot dusver met ons eens. Als er geen collectief contract kan worden afgesloten voor de tuinders die minder dan 835.000 kuub gas verbruiken betekent dit voor zo'n bedrijf een extra kostenpost van 25.000 tot 30.000 gulden op jaarbasis."

Volgens de PT-voorzitter komt de opvatting van de NMa uiterst ongelegen. "De glastuinbouw heeft toch al te maken met een enorme verhoging van de energiekosten. Het gaat hier niet om een besluit van de mededingingsautoriteit waartegen beroep mogelijk is, maar om een opvatting met een naar onze mening zwakke argumentatie. Het gevolg van deze NMa-opvatting is wel dat de belangen van de verbruikers helemaal achteraan komen. Ook zet de NMa vraagtekens bij het aparte prijsregiem voor de tuinbouw. Dit, in tegenstelling tot het feit dat de toezichthouder hiervoor wel een apart maximumtarief voor 2001 heeft vastgesteld."

Voor tuinbouwbedrijven met een verbruik van meer dan 835.000 kuub wil het PT de mogelijkheid van uitstel of een overgang bepleiten om per 1 januari aanstaande de vrije markt op te gaan. Van der Veen: "Hier is sprake van te grote onduidelijkheid over de situatie na nieuwjaar. Bovendien kan een groot deel van die bedrijven technisch niet in staat worden gesteld vanaf 1 januari in te spelen op het vrije regiem. Wij blijven voorstander van liberalisering, maar dan wel op een ordentelijke manier."

Productschappen en LNV
Minister Brinkhorst van landbouw verweet de productschappen kortgeleden dat ze de noodzakelijke vernieuwingen in hun sectoren afremmen. Het Productschap Tuinbouw deelt deze zienswijze niet. Van der Veen: "Wij hebben de minister uit kunnen leggen dat ons productschap met geld van de sector juist een belangrijke gangmaker is van vernieuwing. Het PT besteedt veel geld en energie aan onderzoek, innovatie en ketenvernieuwing. De productschappen en de minister hebben nu afgesproken dat de activiteiten van de verschillende schappen voor de minister op een rij worden gezet en dat zal worden aangegeven waar onze activiteiten en die van LNV elkaar beter kunnen versterken."