Laurus past organisatie aan

Bron: Laurus NV
Laurus NV

Laurus past organisatie aan, 25 september 2001
Interim-directievoorzitter J. H. Konings van supermarktconcern Laurus NV maakt vandaag zijn eerste maatregelen bekend voor verbetering van het resultaat van de onderneming en versterking van de financiële positie. De aandacht wordt gericht op de huidige drie winkelformules Konmar, Super De Boer en Edah, het opbouwen van een doeltreffende en slagvaardige organisatie en herstel van stabiliteit en rust binnen de onderneming. Verdere verfijning van deze maatregelen volgt uiteraard in de komende maanden.

De Raad van Commissarissen stemt in met de voorgenomen maatregelen. Ook de Centrale Ondernemingsraad heeft positief geadviseerd; de vakbonden en verenigingen van zelfstandig ondernemers zijn inmiddels op de hoogte gebracht. De maatregelen worden met onmiddellijke ingang van kracht.

In hoofdlijnen komt het op het volgende neer:

Konmar, Super De Boer en Edah in Nederland
Zoals eind augustus bekendgemaakt is de verdere ombouw van winkels tot Konmar-filialen stilgelegd om eerst orde op zaken te stellen in de backoffice (logistiek, automatisering en financiële administratie) en verbetering van de omzetten in de nieuwe Konmars. Er is gekozen voor drie winkelketens van Laurus in Nederland. Op deze wijze kunnen de Konmar-winkels hun marktpositie verder ontwikkelen, terwijl tegelijkertijd Edah en Super De Boer de zekerheid bieden van een stabiele en succesvolle omzetontwikkeling en kasstroom. Waar mogelijk zullen de schaalvoordelen en synergieën in de backoffice zoveel mogelijk worden benut, bijvoorbeeld voor inkoop, category management en logistiek.
Het beleid voorziet verder in verkoop van Spar en Basismarkt.

Slagvaardige en doeltreffende organisatie
De organisatie vraagt om een andere wijze van aansturing. Het management (operations) van de drie winkelketens Konmar, Super De Boer en Edah komt in handen van drie verschillende teams met eigen omzet- en winstverantwoordelijkheid. Door deze aanpak wordt de huidige complexiteit in de aansturing van winkels en in de backoffice aanzienlijk gereduceerd.
Het bestaande logistieke netwerk met 10 regionale distributiecentra en 2 landelijke DCs voor de drie verschillende formules zal gehandhaafd blijven tot de logistieke problemen volledig zijn opgelost.

De Hoofddirectie bestaande uit J.H. Konings (interim-voorzitter), K. Tewarie (Financiën en ICT) en J. Cornuit (Human Resources) zal worden uitgebreid met H. Castelijns (Operations Nederland) en H.J. Stoter (Logistiek en Bouw & Techniek). De heer Stoter treedt per direct in dienst en zal verantwoordelijk zijn voor een snelle en efficiënte aanpak van de resterende knelpunten op het gebied van logistiek. Hij was tot april 2000 werkzaam bij Laurus als algemeen directeur Super De Boer.
Binnen de groep Operations Nederland onder leiding van de heer Castelijns zal J. Zandhuis eindverantwoordelijk worden voor de Konmar-winkels, H. Sulmann voor Edah en P. Vissers voor Super De Boer.

Het bevriezen van diverse kapitaalintensieve projecten De Hoofddirectie heeft tevens besloten de uitgaven voor diverse projecten die niet onmiddellijk bijdragen aan het succes van de winkelketens in Nederland te bevriezen. Dit geldt bijvoorbeeld voor de tweede fase van de geplande verhuizing van 500 hoofdkantoormedewerkers naar het Van Nellegebouw, het project mobiele kantoren maar ook voor tal van projecten op het gebied van Human Resources (transformatie), ICT (intranet) en Marketing. Nadere informatie over de toekomst van de kantoren volgt zo spoedig mogelijk.

België en Spanje
Laurus België zal de huidige succesvolle testwinkel in Bierghes uitbreiden met nog drie winkels waarna het nieuwe winkelconcept in het eerste kwartaal van 2002 zal worden geëvalueerd. Ook de integratie van de backoffice zal dan volledig zijn afgerond. Het plan om in het najaar van 2001 al 25 nieuwe Konmars in België te openen, wordt niet uitgevoerd.
Binnen Laurus Spanje zullen alle maatregelen genomen worden om resultaat en cash flow op korte termijn te verbeteren.