Legbatterijvergunning voor bedrijf in Renswoude vernietigd

Datum nieuwsfeit: 25-09-2001
Bron: Stichting Wakker Dier
Stichting Wakker Dier

Persbericht - RAAD VAN STATE: LEGBATTERIJVERGUNNING VERNIETIGD 25 september 2001

Amsterdam, 25 september 2001; De Raad van State heeft de uitbreidingsvergunning voor een legbatterijbedrijf in de gemeente Renswoude vernietigd op verzoek van Stichting Wakker Dier en de Vereniging Milieu-offensief (VMO). De uitbreiding met 33.000 kippen in een legbatterij kan nu niet doorgaan.
Opmerkelijk is dat de vergunning eerder werd goedgekeurd door de gemeente Renswoude, onder verantwoordelijkheid van milieu-wethouder dhr. Wolleswinkel, tevens voorzitter van de NOP, de belangenbehartiger van de pluimveehouders. Wakker Dier is tevreden met de uitspraak omdat hiermee wordt voorkomen dat nog snel voor het bouwverbod van legbatterijen in 2002 wordt uitgebreid in dit dieronvriendelijke systeem. Om die reden is Wakker Dier zojuist een campagne gestart waarin bezwaar en beroep wordt aangetekend tegen uitbreidingsvergunningen van legbatterijbedrijven. De huidige uitspraak van de rechter is de eerste rechtelijke uitspraak in deze campagne. Er lopen nog tientallen andere juridische procedures waarover diverse gemeenten en de Raad van State zich moeten buigen.

In 2000 besloten de Europese landbouwministers dat de legbatterij verboden moest worden. Vanaf eind 2002 mochten geen nieuwe legbatterijen meer gebouwd worden en in 2012 moesten ook de oude kooien verdwenen zijn. In juli gaf een meerderheid van de Tweede Kamer samen met minister Brinkhorst aan dat de bouw van zogeheten verrijkte legbatterijen voor legkippen ook vanaf eind 2002 verboden moesten worden in Nederland. Wakker Dier was zeer verheugd over deze belangrijke stap voor het dierenwelzijn maar constateerde dat nog snel voor het bouwverbod diverse legbatterijbedrijven wilden uitbreiden. Om die reden startte Wakker Dier de campagne waarin tegen tientallen vergunningen voor uitbreidingen bezwaar en beroep werd aangetekend. Daarbij bleek dat ondanks de maatschappelijke onwenselijkheid van dit dieronvriendelijke stalsysteem veel gemeenten in strijd met milieuwetgeving nog bereid waren een uitbreiding toe te staan. - einde persbericht