Oud-communist Ruutel nieuwe president van Estland

Wim van Velzen

Persbericht drs Wim van Velzen

Oud-communist nieuwe president van Estland

Op 27 augustus 2001 vonden in Estland de presidentiële verkiezingen plaats. Na drie stemrondes in twee dagen was er nog steeds niemand als winnaar uit de bus gekomen, aangezien het benodigde aantal stemmen (68 van de 101 afgevaardigden van het parlement) door geen enkele kandidaat was behaald. Dit betekende dat het electoraal college moest uitmaken wie de winnaar was. Na de stemming werd bekend dat de 73-jarige Arnold Ruutel Estland´s nieuwe president wordt. Ruutel was in het verleden een hooggeplaatst persoon binnen de Communistische Partij. De kandidaat van de Pro Patria Union, zusterpartij van de EVP, kwam op de derde plaats.

Wim van Velzen: "Dit is een grote teleurstelling voor de EVP. Het baart ons zorgen dat hier eenzelfde ontwikkeling plaatsvindt als in Polen, namelijk dat de oud-communisten weer aan de macht komen. "