Politieberichten Flevoland

Politiebericht Flevoland: Gehele Regio 25-09-2001 Dagelijkse Persberichten
Stafdienst Communicatie, Marieken Westerink, 06-53737697

Bromfietscontroles
URK De politie heeft maandagavond bij het politiebureau een korte controle gehouden in het kader van het project Easy Rider. In totaal zijn 9 bromfietsen en 2 snorfietsen gecontroleerd. Hiervan waren er drie in orde. De andere 8 bestuurders kregen een bekeuring voor voornamelijk het niet dragen van een helm en het overschrijden van de maximum snelheid.

LELYSTAD Maandagmiddag heeft de politie een bromfietscontrole uitgevoerd aan het Zuiderwagenplein. In totaal werden 17 bromfietsen gecontroleerd en 8 bekeuringen uitgedeeld, voornamelijk voor rijden zonder helm en rijden op het fietspad.

Blikseminslag
DRONTEN Maandagmorgen is in de nok van een woning aan de Dukaat de bliksem ingeslagen. Hierdoor is schade aan het dak en de buitenmuur ontstaan. Verschillende apparaten (tv, computer e.d.) in de getroffen woning en in omliggende woningen bleken getroffen. Niemand raakte gewond.

Verkeerscontrole
DRONTEN Maandagmorgen heeft de politie op de Schans, Het Diep, De Sluis en De Rede korte verkeerscontroles uitgevoerd. In totaal werden 9 bekeuringen uitgeschreven voor voornamelijk het niet dragen van een autogordel.

Controle fietsers
LELYSTAD De politie heeft maandagochtend bij de Archipel een korte controle gehouden op fietsers die over de Kustendreef fietsen in plaats van de fietsbruggen. Twee fietsers werden bekeurd. Vooral scholieren kiezen de kortste weg en steken de verschillende dreven over in plaats van de fietsbruggen te gebruiken. Dit leidt tot verkeersgevaarlijke situaties. De politie zal regelmatig bij verschillende scholen controleren.

Aanhouding na bedreiging
LELYSTAD Maandagavond werd op de Larserdreef een 42-jarige automobilist uit Almere staande gehouden omdat hij met verkeerde verlichting reed. Hij was het kennelijk niet eens met het feit dat hij hiervoor een bekeuring kreeg en smeet de bon op de grond. Daarnaast uitte hij allerlei beledigende opmerkingen. Na enkele waarschuwingen bedreigde hij de agent zelfs woordelijk met de dood. Hierop is hij aangehouden voor belediging en bedreiging en geboeid overgebracht naar het politiebureau. Hij bleek onder invloed van alcohol te zijn. Hij blies 380 ug/l (0,86 promille). Proces-verbaal is opgemaakt en een dagvaarding is onderweg.

Rijden onder invloed
LELYSTAD Op het Noorderwagenplein is maandagavond een 46-jarige automobilist uit Leiden aangehouden voor rijden onder invloed. Uit een ademanalyse op het politiebureau bleek hij een promillage te hebben van 0,97 (425 ug/l). Hij is met een rijverbod van 4 uur weer heengezonden.

Aanhouding na overval
LELYSTAD Dankzij de hulp van getuigen is maandagavond een 28-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats aangehouden nadat hij even daarvoor een snackbar aan De Stelling had overvallen. Hij was over de toonbank heen gesprongen, de kassa leeggehaald en vervolgens weggevlucht. Drie mannen zagen de man rennen, gingen er achteraan en hielden hem vast totdat de politie kwam. De man is voor nader onderzoek overgebracht naar het politiebureau.

Aanrijding Spectrumdreef
ALMERE Maandagmorgen heeft zich op de Spectrumdreef een aanrijding voorgedaan. Een 42-jarige automobilist uit Almere wilde, komende vanaf Almere Buiten linksaf de oprit naar de A6 inrijden en zag een 47-jarige automobiliste uit Almere, die vanuit tegenovergestelde richting kwam, over het hoofd. Beide bestuurders remden nog, maar een aanrijding was niet meer te voorkomen. De Almeerse en een 31-jarige passagiere (Almere) van de man zijn met resp. nek- en schouderklachten per ambulance overgebracht naar het Flevoziekenhuis.

Schoorsteenbrandje
ALMERE De brandweer heeft maandagmorgen op het Brugplein een schoorsteenbrandje moeten blussen. Niemand raakte gewond.

Aanhouding vernieling en mishandeling
ALMERE Maandagmiddag zijn een 44-jarige man en een 17-jarige jongen uit Almere aangehouden voor vernieling en mishandeling. Zij probeerden even daarvoor een ruzie in de relationele sfeer te beslechten. Ze hadden op de kruising Veluwedreef-Parkwijklaan een auto met daarin een 37-jarige Almeerder en een 46-jarige Amsterdamse klemgereden. Het Almeerse duo stapte uit en schopte en sloeg tegen de auto. Toen de vrouw uitstapte kreeg ze een aantal schoppen. De 44-jarige man en de jongen zijn na verhoor op het politiebureau weer heengezonden. Proces-verbaal is opgemaakt en de dagvaarding is onderweg.

Man onder stelling
ZEEWOLDE Middagmiddag heeft zich in een bedrijf aan de Handelsweg een arbeidsongeval voorgedaan waarbij een 21-jarige man uit Putten licht gewond raakte. Wat er precies gebeurd is, is nog niet duidelijk. Vermoedelijk is de heftruck die de man bestuurde, van de rails gelopen en tegen een stelling gereden. Deze stelling viel vervolgens over de man heen. Het personeel van de traumahelikopter en de ambulance hebben de man ter plaatse behandeld. Hij had slechts een snee in zijn hand. De arbeidsinspectie is in kennis gesteld.