Nederland vooraan in laaggeprijsd euro-betalingsverkeer

Datum nieuwsfeit: 25-09-2001
Nederlandse Vereniging van Banken

Amsterdam, 21 september 2001

NIEUW ONDERZOEK EUROPESE COMMISSIE BEVESTIGT:
NEDERLANDSE BANKEN VOORAAN IN LAAGGEPRIJSD EURO-BETALINGSVERKEER

Nederlandse banken rekenen maar de helft van het Europees gemiddelde

Op 17 september jl. is een rapport uitgebracht aan de Europese Commissie over het betalingsverkeer tussen landen in de Europese Unie. Daarin is onder meer vastgesteld dat de banken in Nederland voor deze service tarieven (gemiddeld 12,11 Euro) berekenen die slechts de helft zijn van het Europees gemiddelde (24,09 Euro).

De banken in Europa spannen zich in om grensoverschrijdende betalingen in de toekomst over de hele linie efficiënter, en dus goedkoper, te laten plaatsvinden. De Europese Commissie is voornemens via een Verordening te regelen dat de tarieven voor buitenlandse betalingen niet hoger zijn dan de tarieven voor binnenlandse betalingen. De banken vechten dit voornemen van de Europese Commissie aan, onder meer omdat door een dergelijke geforceerde ingreep de ontwikkeling van nieuwe infrastructuren wordt geremd en de werking van de concurrentie wordt verstoord.

De banken zijn bezig hun cliënten te betrekken bij efficiënter en daardoor goedkoper Europees betalingsverkeer. Voor de verdere ontwikkeling daarvan is een blauwdruk opgesteld, waarbij Nederland een voortrekkersrol vervult. Als de Europese Commissie niet zou aanvaarden dat zo'n blauwdruk de goede basis is en toch met een Verordening wil komen, dan kan zij beter de daarvoor door de Nederlandse Vereniging van Banken gesuggereerde variant hanteren. Deze variant houdt in dat provisies voor grensoverschrijdende betalingen niet hoger zouden mogen zijn dan het tarief voor vergelijkbaar binnenlands betalingsverkeer, verhoogd met een beperkte vaste "buitenland-opslag".

Op dit moment verzoeken de Nederlandse banken hun klanten om het International Bank Account Number (IBAN) en het SWIFT-adres van de bank van de begunstigde te gaan gebruiken. Deze vormen van standaardisatie verhogen de efficiency omdat overboekingen aldus automatisch (zonder menselijke tussenkomst) kunnen worden doorgeleid en uitgevoerd.

Nederlandse bankklanten die op deze wijze meewerken betalen nu in het algemeen een provisie voor een buitenlandse overschrijving van slechts circa 7 Euro, dus zeer fors lager dan voornoemde bedragen.