Kamer van Koophandel organiseert Exportinstuif

Bron: Kamer van Koophandel Rotterdam
Kamer van Koophandel Rotterdam

Kamer van Koophandel gaat naar de Blaak

Persbericht: Experts in Export; Exportinstuif 25 september a.s.

Op dinsdag 25 september a.s. van 18.30 tot 22.00 uur organiseert de Kamer van Koophandel Rotterdam een Exportinstuif bij UniQema, Buurtje
1, Gouda, met als thema: "Succesvol exporteren voor kleine, middelgrote en grote bedrijven".

Drie inleiders uit de praktijk zullen uit de doeken doen hoe zij hun eerste schreden op het exportpad hebben gezet en hoe zij sinds die tijd al jarenlang succesvol exporteren. De inleiders zullen uitleggen dat exporteren in nagenoeg alle sectoren van het bedrijfsleven mogelijk is. Tenminste, als de exportplannen maar goed worden voorbereid en de interne organisatie er klaar voor is, dus niet alleen aan de top, maar ook en vooral op de werkvloer!

1. Uniquema: van Goudse kaarsen tot mondiale halffabrikaten

De heren ir. J.A.M. Löwik en ir. M.H. Pelsma, directie van UniQema, zullen ingaan op het belang van exporteren in een internationale business-to-business markt. Daarnaast zullen zij ingaan op de plaats van UniQema Gouda binnen de ICI-organisatie en hun visie op duurzaam ondernemen geven.
Gastbedrijf UniQema is een van de oudste bedrijven in Gouda en is in bijna anderhalve eeuw uitgegroeid van een kaarsenfabriek tot een bedrijf gericht op de productie van oleochemische halffabrikaten. Deze vinden o.a. toepassing in de cosmetische-, smeermiddelen- en kunststoffen industrie. UniQema Gouda is een van de grootste bedrijven in de regio Midden-Holland en heeft daarnaast een krachtige internationale uitstraling. Bij UniQema Gouda, sinds juli 1997 onderdeel van de ICI groep, werken thans zo'n 550 medewerkers.

2. Steenland: chocolade van / over de grens

De heer G.T.H. Steenland, directeur van Steenland 's Chocoladefabriek (een ander traditioneel Gouds bedrijf en ook al ruim honderd jaar oud!), zal ingaan op de exportontwikkeling en de exportpraktijk van alledag van een middelgroot familiebedrijf.

3. CoMITCo: 2000 ste 'PSB'-starter op buitenlandse markt.
Tenslotte zal mevrouw C. Van Vliet, directeur van CoMITCo te Ridderkerk uiteenzetten hoe een jong internetbedrijf de eerste stappen zet op het gebied van de export. Zij zal het
PSB-Exportpromotieprogramma kort toelichten en aangeven welke meerwaarde dit heeft geleverd bij de start van haar eigen exportactiviteiten. CoMITCo werd onlangs als 2000e deelnemer aan het PSB-programma, begeleid door de KvK Rotterdam, in het zonnetje gezet door Staatssecretaris Ybema van Economische Zaken.

Bent u geïnteresseerd om deze instuif bij te wonen (zie bijgaand het complete programma), dan kunt u zich hier aanmelden. U ontvangt dan vervolgens van ons een bevestigingsbrief met routebeschrijving.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Kamer van Koophandel Rotterdam, Nicolette den Hollander, tel. 010-405 77 87.

P R O G R A M M A

18.30 - 19.00 uur: Ontvangst met koffie/thee en Goudse stroopwafel;

19.00 - 19.05 uur: Welkom door de heer A.G.W. van de Steeg, senior adviseur internationale handel, Kamer van Koophandel Rotterdam;

19.05 - 19.50 uur: Presentatie over ICI, de internationale activiteiten van UniQema en duurzaam ondernemen door de heren ir. J.A.M. Löwik en ir. M.H. Pelsma, directie van het gastbedrijf;

19.50 - 20.10 uur: "Export en Exportontwikkeling nationaal-regionaal" Presentatie door de heer mr. E.A. Kleijnenberg, bestuurslid en voorzitter van de Kring Midden-Holland van de Kamer van Koophandel Rotterdam;

20.10 - 20.30 uur: Inleiding door de heer G.Th.H. Steenland over de exportontwikkeling en de exportpraktijk van alledag bij Steenland's Chocoladefabriek uit Gouda;

20.30 - 20.50 uur: "Een praktijkervaring met het PSB" (Programma voor Starters op Buitenlandse Markten), presentatie door mevrouw C. Van Vliet, directeur van CoMITCo Internet B.V. uit Ridderkerk;

20.50 - 21.00 uur: Vragen en afrondende discussie;

21.00 - 22.00 uur: Borreluur met volop gelegenheid voor informele contacten/netwerken;

ca. 22.00 uur: Einde bijeenkomst.

N.B. Na overleg met de directie van UniQema Gouda is besloten af te zien van de gebruikelijke bedrijfsbezichtiging gezien de uitgestrektheid van het bedrijfscomplex en de geldende strikte veiligheidsvoorschriften.