Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Uitbreiding van Peugeot 307 Gamma

Datum nieuwsfeit: 26-09-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Carros

Uitbreiding van het Peugeot 307 Gamma

(26 september 2001)

Afgelopen voorjaar heeft het publiek voor het eerst kennis kunnen maken met de nieuwe Peugeot 307. Bij de introductie was de meeste aandacht gericht op de XS en de XT, synoniemen voor comfort en dynamiek, aangedreven door een 1.6 (80 kW) of 2.0 (100 kW) benzinemotor of een 2.0 (66 kW) HDi-turbodiesel. Nu worden daar een aantal nieuwe uitvoeringen aan toegevoegd zodat het 307-gamma completer en veelzijdiger wordt.

De 307 2.0 HDi 79kW / 110pk
De 307 heeft nu naast de DW10TD-motor met een cilinderinhoud van 1998 cm3 (66 kW, 205 Nm bij 1900 omw/min) de beschikking over de DW10ATED-motor met dezelfde cilinderinhoud, die een vermogen levert van 79 kW (110 pk) en een maximum koppel van 250 Nm bij 1750 0mw/mm heeft. De 2.0 HDi 110 pk-motor is voorzien van een roetfilter dat de roetdeeltjes in de uitlaatgassen tegenhoudt en ze vervolgens met behulp van de stof Eolys verbrandt via een speciaal proces dat alleen bij Common rail"-motoren mogelijk is. Het roetfilter reinigt zichzelf ongeveer elke 700 kilometer volledig automatisch. Elke 80.000 km moet het filter vervangen worden, tegelijkertijd moet dan ook de additieftank opnieuw met Eolys gevuld worden.

ESP (Dynamische stabiliteitscontrole)
De komende tijd zal de dynamische stabiliteitscontrole (ESP) geleidelijk op de 307 geïntroduceerd worden. De 307 is de eerste Franse auto waarbij gebruik gemaakt wordt van het Bosch 5.7-systeem met proportionele elektrokleppen. Dit systeem beschikt over vier verschillende functies. De elektronische remkrachtverdeling is een nieuwe functie die zorgt voor een groter remeffect, meer stabiliteit en meer comfort door rekening te houden met gemeten informatie en niet meer met "door de computer ingeschatte" gegevens. Het ABS (ABS 5.7) zorgt onder alle omstandigheden voor een korte remweg en het behoud van de stabiliteit en de bestuurbaarheid van de auto tijdens het remmen. De antislipregeling (ASR) controleert de grip van de aangedreven wielen en zorgt voor een optimale aandrijving door een vermindering van het motorkoppel en het afremmen van het wiel dat doorslipt. De dynamische stabiliteitscontrole (ESP) zorgt voor het behoud van de koersstabiliteit binnen de fysieke grenzen. Het systeem vergelijkt de opdrachten van de bestuurder met de werkelijke situatie. De functies ASR en ESP kunnen met een druktoets uitgeschakeld worden. Het ESP is standaard op alle 307-modellen met de DW10ATED-motor met roetfilter (2.0 79 kW). Het systeem is op dit moment ook als optie leverbaar op de uitvoeringen met de 1.6 80 kW benzinemotor (met handgeschakelde versnellingsbak) en zal geleidelijk aan ook leverbaar worden op de 2.0 benzineversies en de 2.0 HDi 66 kW.

De 307 benzine met automatische versnellingsbak Door zijn veelzijdigheid is de 307 een auto die aan alle eisen van de automobilist kan voldoen. Nu kunnen ook de liefhebbers van een automatische versnellingsbak bediend worden, door de introductie van de 307 met de autoadaptieve AL4-versnellingsbak in combinatie met de 1.6 80 kW of de 2.0 100 kW-motor. Deze "autoadaptieve" 4-traps automaat met sequentiële bediening wordt elektronisch geregeld met zgn. "fuzzy logic"-technologie en beschikt over diverse schakelprogrammas. De elektronische eenheid analyseert het rijgedrag van de bestuurder en kiest het schakelpatroon dat het meeste past bij de rijstijl van de bestuurder en de rijomstandigheden. De automaatversies gebruiken slechts fractioneel meer brandstof.

De 307 1.4 benzine
Deze TU3JP-motor met een cilinderinhoud van 1360 cm3 heeft een vermogen van 55 kW bij 5500 omw/min en heeft een maximum koppel van 120 Nm bij 2800 omw/min. De versnellingsbak, bandenmaat en standaarduitrusting zijn gelijk aan die van de modellen met een 1.6 motor. De 307 1.4 is niet alleen aantrekkelijk geprijsd, maar ook zuinig in het gebruik met een gecombineerd verbruik van 6,7 1/100 km dat buiten de bebouwde kom zelfs terugloopt tot 5,5 L. De maximumsnelheid bedraagt 167 km/h en de acceleratie van 0 100 km/h vergt 15,7 seconden.

Dankzij deze uitbreiding van het gamma heeft 307 nog meer overtuigingskracht op het gebied van rijeigenschappen en comfort gekregen. De auto heeft veel oog voor het milieu en biedt de inzittenden een veilig en vertrouwenwekkend gevoel in onverwachte situaties. Dankzij de vele keuzemogelijkheden en zijn omvangrijke veiligheidsuitrusting is de auto nu voor een nog grotere groep interessant geworden.

De Peugeot 307 is leverbaar vanaf EUR 15.587,35/ NLG 34.350,-, de 2.0 HDi 110 pk is leverbaar vanaf EUR 22.870,52/ NLG 50.400,- en er is al een 307 automaat vanaf EUR 18.446,17/ NLG 40.650,-.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie