Bouw eerste met afspraken aanpak langdurig ziekteverzuim

Datum nieuwsfeit: 27-09-2001
Bron: BouwNed
BouwNed

Baarn, 27 september 2001

Bouw eerste met afspraken over aanpak langdurig ziekteverzuim

In de bouwnijverheid is als eerste branche integrale samenwerking bereikt over de aanpak van het langdurig ziekteverzuim. Op 27 september ondertekenden bouwwerkgevers een overeenkomst met het reïntegratiebedrijf Argonaut en met de arbodienst ArboDuo. Doel van de afspraken is beperking van het langdurig ziekteverzuim, vermindering van de instroom in de WAO en bevordering van reïntegratie in het arbeidsproces.

Met de afspraken, die tot stand zijn gekomen via bemiddeling van Baneke/Graffner, nemen de partijen een voorschot op de afspraken uit de
Bouw-CAO, waarin werkgevers verplicht worden gesteld een overeenkomst met een reïntegratiebedrijf te sluiten. Daarnaast loopt de overeenkomst vooruit op de zogenoemde 'Poortwachter'-wetgeving die waarschijnlijk 1 januari 2002 wordt ingevoerd.

De overeenkomst is van toepassing op bedrijven die zijn aangesloten bij de Stichting NVOB/AZC (Arbeid, Zorg en Continuïteit) en GWWO-AZC. Voortaan krijgen de werknemers van de bij NVOB/AZC aangesloten bedrijven na zes weken ziekte te maken met het reïntegratiebedrijf Argonaut. De arbeidsdeskundige van Argonaut zal in nauw overleg met werkgever, werknemer en arbo-arts de begeleiding van de zieke werknemer ter hand nemen.

De ervaring leert namelijk dat snel ingrijpen en een persoonlijke begeleiding de kans op herstel sterk vergroten. De maatregelen lopen uiteen van fysieke revalidatie tot consulten bij een psycholoog en van conflictbemiddeling tot arbeidskundige begeleiding. De behandeling is doorgaans kort maar intensief en kan vaak snel starten, omdat hiervoor geen wachtlijsten bestaan. Ook helpt Argonaut zonodig bij het zoeken naar een nieuwe baan bij een andere werkgever.

Noot voor redacties