MokumTV zendt nu ook uit in Zaanstad en Purmerend

Bron: Ingezonden persbericht
Ingezonden persbericht

MokumTV zendt nu ook uit in Zaanstad en Purmerend

De luis in de pels van de lokale televisie. En mede daardoor al jaren het best bekeken programma op de Amsterdamse kabel. Per 1 oktober ook in Purmerend en Zaanstad te zien. In Purmerend lijkt men zwijgend kennis te hebben genomen dat MokumTV daar via At2 (Salto) te ontvangen is. Het programma wordt donderdagnacht om 12 uur via dit kanaal uitgezonden. Peter Stet, woordvoerder van MokumTV: "We hebben bewust gekozen voor deze late uitzending, omdat ons niet ontgaan is dat er al heftig actie werd gevoerd tegen de doorgifte van MokumTV via de kabel buiten Groot Amsterdam. De argumenten van de tegenstanders van ongesubsidieerde onafhankelijke televisie zijn volgens Stet "buiten proporties". Temeer daar de cursus "hoe je zelf een topkwaliteit wiet kan kweken" niet in de regio zal worden uitgezonden.

In Zaanstad (140.000 inwoners) woedt een stevige discussie over MokumTV in het forum van www.zaanstad.org/ Enthousiast over de komst van MokumTV is het Zaanstadse gemeenteraadslid Brahim Fattah (D66). "MokumTV is een goed initiatief en geeft informatie over de samenleving zoals die vandaag de dag is. Het is natuurlijk ook cult, maar dan wel leuke en voor iedereen verteerbare cult". Fattah was jarenlang jongerenwerker in de Amsterdamse Staatsliedenbuurt en is tegenwoordig werkzaam bij het Instituut Publiek en Politiek. "Media vervullen een belangrijke rol in de bewustmaking van de burgers. MokumTV staat wat dat betreft op eenzame hoogte omdat ze absoluut onafhankelijk zijn en kanonnen als René Zwaap (gekozen tot 'journalist van het jaar 2000') als medewerker hebben. Dat zegt al genoeg".
Volgens een peiling van de Staatskrant blijken de meningen in Zaanstad echter verdeeld te zijn. In het penitentiair centrum van deze gemeente tussen Amsterdam en het landelijke Noord Holland reageren de mensen positief op de doorgifte van MokumTV op donderdagnacht. Van de 336 verdachten in afwachting van hun proces in het Huis van Bewaring: zijn 321 verdachten blij met de komst van MokumTV. Cijfers van de 72 geestelijk gestoorde gedetineerden in de Forensische Observatie en Begeleidingsafdeling Zaanstad zijn niet bekend. Wel dat MokumTV het "niet verstandig lijkt" hun programma door te geven aan verslaafden die keer op keer voor overlast zorgden en strafrechtelijk worden gedwongen af te kicken. Dat het kijken naar MokumTV normaal functioneren in de maatschappij zou blokkeren noemt Stet "onbewezen lulkoek". Vrijwilligers van de B.E.V. (Begelijdingsgroep Exotische Vreemdelingen) benadrukken dat het practies onmogelijk is om na detentie van EV-ers begeleiding tijdens de uitzendingen van MokumTV te verzorgen. Minder problemen zal doorgifte van MokumTV in het Grenshospitium veroorzaken. MokumTV is daar nu eenmaal populair. Eerder onderzoek toonde aan dat ruim 80% van de mensen aan wie op grond van art. 6 van de Vreemdelingenwet de toegang tot Nederland is ontzegd, MokumTV als favoriete Nederlandse televisieprogramma noemt. Gengiz E. uit Antalya liet weten dat het met name de programma's van MokumTV waren die zijn wachten om over de grens te worden gezet veraangenaamde. Mogelijk nog populairer is MokumTV onder de jongeren die in de Jeugdinrichting verblijven. De voorzitter van de Oranjevereniging Westzaan-Zuid noemt het logisch. Want wie heeft er in Nederland verder eigen opnames van grootheden als Cheb Mami? At5 evenmin als de NPS. Het vervelende is dat ze ook exclusieve opnames hebben van mensen als Johnny Jordaan. Waardoor totaal verschillende groepen naar MokumTV kijken. In Assendelft is de plaatselijke Oranjevereniging bezorgd. "Natuurlijk, iedereen heeft recht op een eigen mening. Maar het is toch meer dan verschrikkelijk dat zo'n Oranje-terrorist als die René Zwaap de kans krijgt om zijn republikeins gif via de kabel in de Assendelftse huiskamers te spuien". Aldus de voorzitter van de Assendelftse Oranjevereniging, die tevens duidelijk wil laten weten dat hij vierkant tegen uitlevering van Maxima aan de Taliban is. Bedoeld wordt het item van MokumTV waarin de vanaf een brug in de Amsterdamse Staatsliedenbuurt opererende bloemenhandelaar middels plakkaat opriep tot vrede, en meende dat Maxima het geheime wapen was om de Taliban te bekeren tot het Westerse imperialisme. Tja, MokumTV Ook in Koog aan de Zaan en Zaandijk zitten de plaatselijke Oranjeverenigingen. "echt niet te wachten op zo'n controversieel programma als MokumTV'. In Forbo-centrum Krommenie krijgt de zender het voordeel van de twijfel. "Als ze maar niet die huwelijksfoto van Juliana en Bernhard gaan uitzenden, waarop alle gasten de Hitlergroet brachten." In Wormerveer is de Oranjevereniging nog niet op de hoogte dat MokumTV's Appeltjes van Oranje van de beste journalist van het jaat 2000 ook daar op de kabel te zien zal zijn. "Om 12 uur 's nachts op donderdag? Dan moet ik echt mijn video zetten om te kunnen zien hoe erg die Zwaap het allemaal maakt. Ze willen Maxima ruilen voor Osama Ben Laden? Ik denk niet dat ons bestuur daarmee zal kunnen instemmen. Denk dat ze dan toch liever Beatrix naar Afghanistan sturen. Die is tenminste van echte adel. Zo'n blond koppie en lekker lijf is tenslotte maar tijdelijk. Als die Afghanen echt serieus over uitwisseling willen onderhandelen, lijkt me dat ze uiteindelijk ook genoegen nemen met een van de zussen van Beatrix. In Zaandam wordt heel verschillend over de doorgifte van MokumTV gedacht. De Turkse gemeenschap lijkt blij te zijn. Tenslotte inroduceerde MokumTV het traditionele Turkse olieworstelen in Nederland. Ook Beppie de Vries (67) van de Zaanse Schans is blij, want zij liet de programmaa's altijd opnemen door Amsterdamse kennissen. Mevrouw De Vries is lyrisch over het olieworstelen bij MokumTV. "Wat een kerels!, dat wil je niet missen!

MokumTV, elke donderdagnacht om 24 uur ook in Zaanstad en Purmerend te ontvangen via Amsterdam 1 (Salto At1) op de UPC kabel. In Groot Amsterdam ook via At1 te ontvangen op maandag om 19 uur en dinsdag om 11 uur. MokumTV op internet surf.to/mokum
Info over de uitzendingen van Salto tel 020 6386386

Er woedt op dit moment een stevige discussie over MokumTV in het forum van www.zaanstad.org/