Politieberichten district Rijn & Venen, Utrecht

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 28-09-2001

Politieberichten district Rijn & Venen, 10.15 uur
Inbrekers aangehouden

WOERDEN Politie en Justitie zijn bezig met een onderzoek tegen een 16-jarige jongen uit Woerden en een 22-jarige man zonder vast woonadres. De twee worden verdacht van diverse (pogingen tot) woning-, bedrijfsinbraken en diefstallen in Woerden.

Aanhouding 16-jarige
De 16-jarige jongen werd op vrijdag 14 september op heterdaad aangehouden bij een poging inbraak in een woning aan de Jan Steenstraat. De bewoonster werd wakker van gerommel en toen zij poolshoogte ging nemen, stond zij plotseling oog in oog met de 16-jarige. Hij ging er vandoor, maar de bewoonster zette de achtervolging in. De jongen had teveel voorsprong en kon niet meer achterhaald worden. Wel meldde zich een getuige en die kon haar vertellen dat de jongen het terrein van een school was opgelopen. Daar trof zij de jongen niet meer aan, maar wel een bromfiets. De gewaarschuwde politie nam deze mee en besloot de vluchtroute nog eens na te lopen. Kort daarna zagen zij de jongen weer aankomen die kennelijk op zoek was naar zijn bromfiets, waarna hij vervolgens werd aangehouden.

Na uitgebreid (sporen-)onderzoek konden 5 woninginbraken in de wijken Molenvliet en Staatsliedenkwartier in verband met de 16-jarige worden gebracht. De 16-jarige ontkende alle feiten. De 16-jarige, die in inmiddels is voorgeleid, zit nog steeds vast.Het onderzoek tegen hem wordt voortgezet.

Aanhouding 22-jarige
De 22-jarige werd op zaterdag 22 september aangehouden op verdenking van huisvredebreuk, maar uit voorbereidend onderzoek was de 22-jarige al in beeld gekomen als verdachte terzake van diefstallen uit de kleedkamer van een sportvereniging aan de Waardsedijk. De diefstallen waren gepleegd op 28 augustus 2001. Hierbij werden geld, gsms en een walkman buitgemaakt. Een deel van de gestolen goederen uit de kleedkamers werd later door de politie nabij de Waardsedijk teruggevonden.

Bij de gevonden spullen lag ook een op naam van de 22-jarige gestelde dagvaarding van de officier van justitie. De 22-jarige mocht met toestemming van de officier van justitie buiten heterdaad hiervoor worden aangehouden. De man was echter door het ontbreken van een vast adres, moeilijk te traceren. Het was wel bekend dat hij voornamelijk in Woerden verbleef. Bovendien was naar voren gekomen dat hij in verband kon worden gebracht met een aantal woninginbraken. Bij de meeste inbraken werden de sloten van de toegangsdeuren geforceerd. In een aantal gevallen werd er ook via een bovenlicht de woning binnengeklommen. De buit bestond uit geld, bankpassen, credit-cards, fotocameras en laptops. Van de buit is vrijwel niets teruggevonden.

Naar aanleiding van deze toename van het aantal woning-inbraken in de wijk Molenvliet besloot de politie extra capaciteit vrij te maken om te posten om zodoende mogelijke verdachte(n) op heterdaad te kunnen betrappen. Bij een van die nachtelijke postacties werd een man op heterdaad door een politieman betrapt. Het bleek inderdaad om de 22-jarige te gaan, maar die pleegde zodanig verzet dat hij toen wist te ontkomen.

Na uitgebreid (sporen-)onderzoek konden tot nu toe vier woninginbraken in de wijk Molenvliet in verband worden gebracht met de 22-jarige verdachte, die inmiddels op dinsdag 25 september is voorgeleid en door de rechter-commissaris in bewaring gesteld. Het onderzoek wordt in deze zaak ook voortgezet. Hij ontkende tot nu toe alle betrokkenheid bij de genoemde zaken.

Aanrijding tussen vrachtauto en twee auto`s

VREELAND Op donderdag 27 september heeft een aanrijding tussen een vrachtwagen en twee auto`s plaatsgevonden. De automobilisten raakten gewond.

Rond half negen in de ochtend reed een 41-jarige man uit Nederhorst Den Berg als bestuurder van een vrachtwagen met aanhanger over de Provincialeweg N201, komende uit de richting van Vreeland. Voor hem reed een 49-jarige automobilist uit Hilversum en daarvoor reed een auto met aanhanger bestuurd door een 45-jarige man uit Vreeland. Op dat moment werd er in file gereden. De vrachtwagenchauffeur bemerkte te laat dat er voor hem geremd werd, ging nog wel vol in de remmen, maar botste op zijn 49-jarige voorligger die vervolgens tegen de aanhangwagen van zijn 45-jarige voorligger botste.

De 49-jarige man klaagde over een pijnlijke nek en knie. Het personeel van de ambulance verzocht de komst van de brandweer. Die knipten de linker deurstijl uit de auto, waarna de linker portieren werden verwijderd en het slachtoffer horizontaal uit de auto kon worden gehaald. Hij werd per ambulance naar een ziekenhuis in Hilversum vervoerd. De 45-jarige automobilist is met rugklachten eveneens per ambulance naar een ziekenhuis in Hilversum vervoerd. Beiden zijn in het ziekenhuis opgenomen.

Autokraker aangehouden

WOERDEN In de nacht van donderdag 27 op vrijdag 28 september is een autokraker aangehouden.

Rond half vier kreeg de politie de melding dat er werd ingebroken in een auto aan de Guldendreef. Politiemensen die ter plaatse gingen, zagen een verdachte wegrennen, raakten hem aanvankelijk kwijt maar troffen hem even later op de Pesetadreef weer aan. De jongen, 16 jaar oud en afkomstig uit Schiedam, werd aangehouden. In de tas die hij bij zich had, werden twee autoradio`s aangetroffen. Hij is in het politiebureau ingesloten.