Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Productie van 'Lighter-than-Air' transportluchtschip gestart

Datum nieuwsfeit: 28-09-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

CARGOLIFTER

Productie van 'Lighter-than-Air' transportluchtschip gestart

CargoLifter start productie / Productie van 'Lighter-than-Air' transportluchtschip gestart / Kapitaalsverhoging in 2001/ Eerste 'vliegende kraan' klaar tegen eind 2003

Berlin/Brand - CargoLifter AG bereikte opnieuw een mijlpaal in de realisatie van zijn sleuteltechnologie. Op 27 september 2001 kondigde de minister van financiën van de deelstaat Brandenburg officieel de start aan van de productie van het unieke 'Lighter-than-Air' vliegtuig door dit logistieke bedrijf. Ingenieurs zullen in de CargoLifter hangar in Briesen-Brand samenwerken met gespecialiseerde teams van leveranciers en productiepartners voor de ontwikkeling en productie van zowel het 260 meter lange CargoLifter CL 160 transportluchtschip als de CL 75 AirCrane transportballon (met een diameter van 61 meter). Op die manier banen zij de weg voor de latere serieproductie. 'Gedurende de laatste drie jaar hebben we hier in Brand een zeer volledig uitgeruste locatie opgebouwd die voorzien is van alle nodige infrastructuur voor de bouw van ons 'Lighter-than-Air' transportluchtschip. Tegelijk werd ook een team samengesteld dat beschikt over wereldwijde knowhow,' aldus Dr. Carl von Gablenz, Voorzitter van de Raad van Beheer van CargoLifter AG. 'Vernieuwing vraagt moed en een ruime ondersteuning - allebei zaken waarvan we de laatste jaren ruimschoots blijk hebben gegeven tegenover onze werknemers en aandeelhouders.'

Reeds van bij de start, stelde von Gablenz, was CargoLifter bedoeld als een open systeem - waaruit niet enkel investeerders en potentiële gebruikers hun voordeel konden halen, maar ook ontwikkelingsbedrijven en leveranciers. 'De productie van ons 'Lighter-than-Air' transportluchtschip biedt ons de mogelijkheid om in Duitsland niet enkel een unieke sleuteltechnologie te ontwikkelen, maar deze ook daadwerkelijk ter plekke te realiseren.'

De productie van het luchtschip in zes stappen

De start van de productie in Brand is het begin van de fase van de realisatie. 'Bij de start van de productie moet men zich niet voorstellen dat wij binnen enkele weken een volledig afgewerkt luchtschip in onze hangar hebben staan,' legt von Gablenz uit. 'De allereerste stap is de productie van een groot aantal onderdelen van de CL 160 door onze externe partners, terwijl de ingenieurs in Brand bezig zijn met samenstelling van de uitrusting en het assemblagemateriaal en het uitvoeren van de nodige voorafgaande productietests.' Bij de productie van de CL 160 concentreren alle betrokken partijen zich vooral op hun specifieke sterke punten. Voor ons betekent dit in de eerste plaats het omhulsel van het luchtschip. Voor dit sleutelonderdeel binnen de 'Lighter-than-Air'-technologie zorgden wij voor alle noodzakelijke elementen zoals het assemblagemateriaal, de logistiek m.b.t. helium, het gasbeheer en verfijnden wij onze internationaal unieke expertise.'

Tussen nu en de start van de serieproductie van het CL 160 transportluchtschip in het bedrijfsjaar 2004/2005, zal CargoLifter zes productiefasen doorlopen: productieplanning; de aankoop van materiaal; de assemblage van losse componenten zoals de neusdop, kiel, gondel, laadframe, omhulsel en staart; de collectieve en structurele assemblage van onderdelen zoals de installatie van systemen; de definitieve assemblage gevolgd door testen vanop de grond en in de lucht. Men verwacht dat het eerste prototype van de CL 160 klaar zal zijn tegen eind 2003. De eerste testvluchten zijn gepland voor 2004.

Kapitaalsverhoging voor dit jaar

'Wij zijn volop bezig met de voorbereidingen voor de volgende stap in het bijeenbrengen van de nodige fondsen,' zegt Karl Bangert, lid van de Raad van Beheer van CargoLifter belast met de financiën. ' Van enkele strategische investeerders ontvingen we reeds een belofte tot deelname.' Hij stelde dat het bedrijf zowel verhogingen van het aandelenkapitaal als andere kapitaalsverhogingen overweegt. Door private aandelen, subsidies van de deelstaat Brandenburg en de IPO in mei 2000, bracht het bedrijf reeds een aandelenkapitaal samen van 270 miljoen Euro. Bijkomende kapitaalsverhogingen dit en volgend jaar zouden moeten zorgen voor de extra 320 miljoen Euro, die nodig is voor de start van de serieproductie. Verdere inkomsten worden verwacht van het eerste CargoLifter product dat op de markt komt, de CL 75 AirCrane. De assemblage van het prototype hiervan werd reeds gestart in januari 2001 en men verwacht dat het toestel zal klaar zijn voor commercieel gebruik voor vrachten tot 75 ton in het bedrijfsjaar 2002/2003 - dus nog voor de introductie van de CL 160.

20)

CargoLifter AG, gevestigd in Berlijn, is momenteel bezig met de ontwikkeling van de CargoLifter CL 160, een luchtschip met een lengte van 260 meter en een breedte van 65 meter voor het transport van bovenmaatse en zware goederen met een maximumgewicht van 160 ton. Deze 'vliegende kraan' moet dure transporten van zware goederen heel wat eenvoudiger en voordeliger maken - zonder ook maar grond te raken en bijna volledig onafhankelijk van de plaatselijke infrastructuur. In een tweede productlijn, die klaar zal zijn voor de CL 160, is men bezig met de realisatie van de CargoLifter CL 75 AirCrane transportballon met een diameter van 61 meter, die geschikt is voor vrachten tot 75 ton. Om het luchtschip zo marktgericht mogelijk te ontwikkelen, werkt CargoLifter momenteel reeds samen met meerdere industriële bedrijven binnen het kader van het Lead-User concept. Sinds mei 2000 staat het bedrijf genoteerd op de beurs van Frankfurt (WKN 540 261, symbool: CLA) en sinds december 2000 is het aandeel opgenomen in de MDAX-index.

CargoLifter heeft momenteel 460 mensen in dienst, waarvan 253 werken aan de ontwikkeling van het luchtschip op de werf in Briesen-Brand, in de buurt van Berlijn in de deelstaat Brandenburg. Op dit ogenblik is Brand de draaispil van het bedrijf. Eind 2000 werd de hangar voor de productie van de CL 160 voltooid. Met een hoogte van 107 meter, een breedte van 210 meter en een lengte van 360 meter, is het de grootste losstaande hangar ter wereld. CargoLifter heeft bovendien het themapark CargoLifter World gebouwd, zodat al wie geïnteresseerd is, de ontwikkeling van het bedrijf kan volgen. Het park is dan ook razend populair sinds het in juni 2000 is geopend.

ots Originaltext: CargoLifter AG
Internet: www.presseportal.de

Neem voor verdere informatie contact op met:

Silke Rösser Marion Jüstel CargoLifter AG Publicis Public Relations Potsdamer Platz 10 Chausseestrasse 8 10785 Berlin 10115 Berlin Tel.: (030) 7261039-2124 Tel.: (030) 820 82-509 Fax: (035477) 6500-2124 Fax: (030) 820 82-111 E-Mail: E-Mail:
(silke.roesser@cargolifter.com) marion.juestel@publicis-berlin.de

28 sep 01 17:20

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie