De Hoop Scheffer geen kandidaat-lijsttrekker CDA

Datum nieuwsfeit: 30-09-2001
Bron: CDA

De Hoop Scheffer geen kandidaat-lijsttrekker

CDA-fractievoorzitter Jaap de Hoop Scheffer heeft zaterdagavond zijn kandidatuur voor het lijsttrekkerschap van het CDA ingetrokken. Hij maakte dat bekend tijdens de vergadering van het partijbestuur.

"De partij en ik moeten het elkaar niet aandoen door te gaan omdat mij is gebleken dat ik onvoldoende vertrouwen geniet", aldus De Hoop Scheffer. Het Partijbestuur kwam in vergadering bijeen nadat partijvoorzitter Marnix van Rij donderdagavond aftrad als partijvoorzitter. Reden voor zijn aftreden was een fundamenteel verschil van opvatting met de fractievoorzitter over de campagnestrategie voor de volgende verkiezingen. Na de mededeling van De Hoop Scheffer besloot het Partijbestuur maandagavond verder te vergaderen. Op de agenda staat de kandidatuur voor het lijsttrekkerschap bij de Tweede Kamerverkiezingen in mei 2002.
De CDA-Tweede Kamerfractie komt maandagmorgen in vergadering bijeen.