Vrouw ernstig gewond bij aanrijding in Eindhoven

Datum nieuwsfeit: 01-10-2001
Bron: Politie Brabant-Zuid-Oost

Politiebericht Eindhoven e.o. 1-10-2001
2e persbericht 1 oktober 2001

Berichten uit de regio

Eindhoven: Vrouw ernstig gewond bij aanrijding
Bij een aanrijding tussen een vrachtauto en een snorfiets is de 37-jarige Eindhovense bestuurster van de snorfiets ernstig gewond geraakt. De vrouw is met de traumahelikopter naar het Catharinaziekenhuis gebracht waar ze op de intensive care is opgenomen. De vrouw reed met haar voertuig over het fietspad langs de Noord Brabantlaan, komende vanaf de Beukenlaan. Bij de kruising met de Tilburgseweg Oost reed zij met groen licht de kruising op. Een vrachtauto met een 53-jarige Tilburger achter het stuur reed in dezelfde richting en sloeg, ook met groen licht, rechts af de Tilburgseweg Oost in. Hij had de vrouw met de snorfiets niet gezien en reed haar aan. De vrouw had verwondingen aan benen en borst.

Helmond: Snorfietser gewond
Op de kruising De Kromme Geer Coendersberglaan is maandag om 7.50 uur een 47-jarige Helmondse vrouw gewond geraakt. De vrouw reed met haar snorfiets vanuit de Coendersberglaan de kruising op en verleende geen voorrang aan een 40-jarige Helmondse automobilist. De vrouw liep een hersenschudding op maar zij kon na een bezoek aan het Elkerliek ziekenhuis weer naar huis.

Helmond: Aanhouding bij gestolen auto
Op De Clundert is maandag om 14.25 uur een 35-jarige Helmonder aangehouden. De politie kreeg een melding dat op De Clundert een gestolen auto stond met een persoon achter het stuur. Een politieauto zag de auto staan en zette de politieauto er achter. Vanuit het gebouw van de sociale dienst kwamen de later aangehouden man en een vrouw gelopen. Deze twee wilden nog in de gestolen auto stappen. De vrouw lukte dat, de man niet meer. De bestuurder van de auto reed enkele malen achteruit tegen de politieauto en vluchtte. De achtergebleven man is overgebracht naar het politiebureau. De politieauto was zwaar beschadigd.

Best: Politie Best lost aantal zaken op
Op maandag 17 september hield de politie van Best drie Eindhovenaren van 17, 19 en 20 jaar oud aan. Zij werden verdacht van de diefstal van drie BMW personenautos bij een bedrijf op Ekkersrijt (gemeld in persbericht 17 september (2). Inmiddels is uit verhoren en onderzoek gebleken dat de drie verdachten voor meer misdrijven in aanmerking komen. Met het onderzoek zijn inmiddels vijftien inbraken in bedrijven opgelost. Hierbij werden zes autos gestolen en doorverkocht in België. Bij andere inbraken werden kluisjes gestolen, maar ook apparatuur zoals gsms en kleding. Ook werden enkele malen kentekenplaten van geparkeerde autos gestolen. De groep ging vooral s nachts in de maanden juni en juli op pad. Ze gebruikten daarvoor een eerder gestolen bestelauto. De nu bekende inbraken waren in Best, Son, Nuenen en Eindhoven. De opbrengt is opgegaan aan een luxe leventje. De verdachten zitten nog vast. Er worden nog meer aanhoudingen verwacht. Het onderzoek duurt nog voort.

Son: Verkeerscontrole
Op de Wilhelminalaan is maandagmiddag een verkeerscontrole gehouden. Er zijn tien bonnen uitgeschreven. Zeven bromfietsers kregen een bekeuring omdat ze geen certificaat bij zich hadden (3x), geen helm droegen (1), de bromfiets niet verzekerd was (1), geen goede gele of oranje plaat (2x). Drie automobilisten droegen de gordel niet.

Veldhoven: Inbraak in winkel
In het afgelopen weekend is ingebroken in een winkel aan de Dorpstraat. De toegangsdeur is opengebroken. Uit de winkel zijn ongeveer 30 cadeaubonnen met waardes van fl. 25,= en fl. 30,= gestolen. Verder zijn er enkele aardewerkartikelen meegenomen.

Snelheidscontroles op `dodenweg` N69
Gezien het grote aantal verkeersongevallen op de Luikerweg (N69), een lange rechte weg met twee rijstroken van Valkenswaard tot aan de Belgische grens, wordt er vanaf oktober gecontroleerd op snelheid. Op de weg wordt namelijk over het algemeen te hard gereden. De snelheidscontroles, uitgevoerd door Verkeershandhaving Politie Brabant Zuid-Oost, zullen in eerste instantie met behulp van mobiele radarcontroles plaatsvinden. De controles hebben tot doel het groot aantal ongevallen dat hier plaatsvindt omlaag te brengen.

-In de periode `98 tot en met 2000 vonden er namelijk op de N69 in totaal 132 ongevallen plaats, waaronder 40 gewonden en 10 doden. Opvallend is dat in 2000 het aantal ongevallen op de Luikerweg met 30 procent is toegenomen ten opzichte van `99. Samen met de wegbeheerder Rijkswaterstaat, het Openbaar Ministerie en Verkeershandhaving van Politie Brabant Zuid-Oost, is besloten tot verscherpte controles van de maximum toegestane snelheid. De snelheidscontroles moeten ervoor zorgen dat automobilisten zich meer gaan houden aan de hier geldende maximumsnelheid van 80 km per uur. Gezien het aantal verkeersongevallen en de bijna ongelukken `scoort` deze weg ook subjectief gezien slecht. Zo blijkt ook dat het aantal mensen dat het rood licht negeert in de bebouwde kom van Valkenswaard - een deel van de Luikerweg valt binnen de bebouwde kom - groot is. Hier geldt een maximumsnelheid van 50 km per uur.

De weggebruikers die over het traject N69 rijden worden sinds maandag 24 september jl. via mottoborden met de tekst `Controle`, gewezen op de snelheidscontroles. De verscherpte controles betekenen voor het team Verkeershandhaving Politie Brabant Zuid-Oost een feitelijke uitbreiding van het aantal te controleren wegtrajecten binnen de regio. Het team Verkeershandhaving is ook verantwoordelijk voor de gehele administratieve afhandeling van de geconstateerde overtredingen.