Adelmund start programma 'Verbreding Techniek Basisonderwijs

STICHTING AXIS

130 basisscholen starten met techniek

Staatssecretaris Karin Adelmund start landelijk programma

Delft, 27 september 2001. Karin Adelmund, staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCenW), luidt maandag 1 oktober aanstaande om 12.00 uur het landelijk programma 'Verbreding Techniek Basisonderwijs (VTB)' in. Het landelijk programma is een gezamenlijk initiatief van overheid en bedrijfsleven om techniek te verankeren in het onderwijsprogramma van alle basisscholen in Nederland. Het programma heeft als doelstelling een positieve attitude ten opzichte van 'techniek' te bewerkstelligen bij leerlingen, leraren en ouders.

Stichting AXIS - Nationaal Platform voor natuur en techniek in onderwijs en arbeidsmarkt - heeft samen met de staatssecretaris van OCenW en het bedrijfsleven het initiatief genomen om een plan te ontwikkelen voor de verdere verankering van techniek in het basisonderwijs. Uitgangspunt is om techniek een integraal onderdeel te laten zijn van bestaande vakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis en lichamelijke opvoeding. Daarmee komt techniek niet als een apart vak boven op een vaak al overvol vakkenpakket. De verwachting is dat het VTB-programma een positieve attitude ten opzichte van techniek zal bewerkstelligen en daarmee de studieloopbaan zal beïnvloeden. Op het onderwijskundige vlak heeft de omgang met techniek een positief effect op het leerproces in andere vakken. VTB is de eerste systematische stap op landelijk niveau om de verankering van 'techniek' in het basisonderwijs te realiseren. Het VTB heeft een looptijd van vier jaar.

Voor de basisschool, door de basisschool
VTB gaat uit van de behoefte techniek breder te integreren in het basisonderwijs bij zowel het bedrijfsleven als bij de scholen. PABO's, basisscholen en het lokale bedrijfsleven werken in het VTB samen. Gezamenlijk is besloten om methoden en materialen te ontwikkelen om techniek een vanzelfsprekende plaats te kunnen geven in het basisonderwijs. Uitgangspunt daarbij is 'Voor de basisschool, door de basisschool'. De methoden die zij de komende vier jaar ontwikkelen staan ter beschikking van alle (nog niet deelnemende) PABO's en basisscholen. Uiteindelijk moet het programma duurzame integratie van 'techniek' in alle basisscholen en alle PABO's tot gevolg hebben. Bij de start van het VTB-programma, op 1 oktober aanstaande, zijn 11 PABO's en 130 basisscholen betrokken.

Van stoom tot stroom
Voorbeelden van de inbedding van techniek in het reguliere lesprogramma zijn bijvoorbeeld het programma 'Van stoom tot stroom'. In dit programma wordt techniek een onderdeel van de geschiedenislessen en komt bovendien de maatschappelijke kant van het energievraagstuk aan de orde. Een ander voorbeeld is het bouwen van een nestkastje of een terrarium tijdens de lessen biologie. De leerlingen maken zo niet alleen kennis met de werking van de natuur, maar ze worden ook in staat gesteld zelf iets te bouwen.

CITO
In het programma 'Verbreding Techniek Basisonderwijs' speelt ook het CITO een belangrijke rol als ontwikkelaar van speciale techniektoetsen. Deze toetsen zijn niet alleen een effectief hulpmiddel om techniek in het basisonderwijs te verankeren, ze vormen bovendien een belangrijk oriëntatiepunt voor Educatieve Uitgeverijen. De CITO toetsontwikkeling is in oktober 2001 beschikbaar.

Het VTB wordt gefinancierd door het ministerie van OC&W (2 miljoen), het bedrijfsleven (3,5 miljoen) en de elf regio's (1,2 miljoen).

Noot voor redacties