Eerste week oktober in Tilburg geen reisdocumenten

Datum nieuwsfeit: 01-10-2001

REFRESH(1000 sec):
file://localhost/dev/a/users/terminator/tmp-Arnold/40.htm

06-09-2001

Nieuwe procedure rond uitgifte van paspoort en identiteitskaart

Eerste week oktober geen reisdocumenten beschikbaar

Het nieuwe paspoort en de nieuwe Nederlandse identiteitskaart worden op 1 oktober a.s. ingevoerd. Vanaf deze datum gelden er nieuwe regels. Zo moet iedereen voortaan twee keer naar de gemeente komen. De eerste keer om het nieuwe reisdocument aan te vragen, het oude in te leveren en een pasfoto af te geven. Een tweede bezoek aan een van de stadswinkels, een aantal dagen later, is nodig om het nieuwe reisdocument op te halen. Wil men sneller een nieuw reisdocument dan is een spoedprocedure mogelijk. Dat kost wel meer geld. Het is van belang op tijd naar de gemeente te gaan.

Eerste week oktober geen reisdocumenten
In verband met de invoering van de nieuwe reisdocumenten op 1 oktober kunnen tijdens de eerste week van oktober wel reisdocumenten worden aangevraagd maar in die week nog niet worden uitgereikt. Ook zal tijdens die eerste week van oktober nog geen gebruik gemaakt kunnen worden van de spoedprocedure. Voor een nieuw paspoort of Europese identiteitskaart kan men in Tilburg een afspraak maken. Mensen van wie de komende tijd het reisdocument verloopt, hebben al bericht gehad. Bel voor een afspraak met het gratis nummer 0800 - 0233 003.

Met ingang van 1 oktober zijn ook de prijzen voor reisdocumenten aangepast. In Tilburg kost dan:

- een gewoon paspoort fl. 73,55 (euro 33,37)
- een zakenpaspoort fl. 82,15 (euro 37,27)

- een Europese identiteitskaart fl. 59,20 (euro 26,87) Kinderen kunnen tot 16 jaar in het nieuwe paspoort van de ouders worden bijgeschreven. Dit kost dan fl. 15,- (euro 6,81). Latere bijschrijving kost fl. 35,- (euro 15,88).

Nieuwe procedure
Vanaf oktober worden paspoorten en identiteitskaarten op een centrale plaats in Nederland gemaakt. Hiervoor is gekozen om over nog beter beveiligde reisdocumenten te kunnen beschikken. Daardoor krijgt men het nieuwe document niet meer meteen mee, maar kan het gemiddeld na vijf werkdagen bij de gemeente worden opgehaald. Het reisdocument kan ook met spoed worden geleverd. Het ligt dan de tweede werkdag na aanvraag klaar. Daar betaalt men dan wel fl. 73,55 (euro 33,37) extra voor. Voor het met spoed bijschrijven van kinderen betaalt men per kind een toeslag van fl. 35,- (euro 15,88). Als een reisdocument wordt aangevraagd moet het huidige document worden meegebracht en één recente, professionele pasfoto die recht van voren is genomen (dus niet van opzij).

Ook het bijschrijven van kinderen verandert. Voor een betere beveiliging wordt de bijschrijving voortaan voorzien van een pasfoto. Om de identiteit van het kind vast te stellen, moet bij het aanvragen van een bijschrijving het kind aanwezig zijn en een pasfoto van het kind worden meegenomen. Ook voor het bijschrijven van kinderen geldt voortaan een wachttijd van enkele dagen. De pasfoto van het kind moet eveneens recht van voren zijn genomen. Het kind hoeft niet mee om het paspoort met bijschrijving op te halen.

Voor meer informatie: in het Gemeentelijk Informatiecentrum en de stadswinkels liggen brochures. Men kan ook bellen met het gratis nummer 0800 - 0233 003. Daarnaast kan men terecht op de internetpagina van het rijk: www.paspoortinformatie.nl.