Bedrijfsleven en burgemeester kijken bij elkaar in keuken

Datum nieuwsfeit: 01-10-2001

VNO-NCW

BOB: Bedrijfsleven en burgemeester kijken bij elkaar in keuken

DEN HAAG, 1 oktober 2001 - Zeven topmensen uit het bedrijfsleven en zeven burgemeesters gaan bij elkaar in de 'keuken' kijken. Dat gebeurt in het kader van het project Burgemeester ontmoet Bedrijfsleven (BOB), gezamenlijk opgezet door het Nederlands Genootschap van Burgemeesters en de ondernemingsorganisatie VNO-NCW. Het gaat om een 'pilot', die later kan worden uitgebreid.

Doel van het project is burgemeesters en directieleden uit het bedrijfsleven de mogelijkheid te bieden over en weer kennis te nemen van de werkwijze en de ontwikkelingen in gemeenten en bedrijven. Het Nederlands Genootschap van Burgemeesters en VNO-NCW beogen met het project bij te dragen aan wederzijds begrip en aan een betere relatie tussen openbaar bestuur en ondernemingen.

Volgens beide organisaties zijn er parallellen tussen bijvoorbeeld de voorzitter van de Raad van Bestuur van een onderneming en de voorzittersfunctie (burgemeester) in een middelgrote onderneming. Aan de kant van de burgemeesters bestaat o. m. interesse voor ontwikkeling van de kwaliteit van de coördinatie. In de nieuwe gemeentewet worden zij 'bestuurlijk proces-manager'. Het BOB project past ook in het streven van het lokaal bestuur om zich meer 'extern te oriënteren'.

VNO-NCW maakt zich al langere tijd zorgen over de kloof tussen bedrijfsleven en politiek. Deze kloof vertaalt zich in een geringe aanwezigheid van ondernemers op het speelveld waar uiteindelijk de beslissingen vallen: in de actieve politiek. Die ondervertegenwoordiging is zichtbaar op alle niveaus: in gemeenten, provincies, maar ook in de Tweede Kamer. Daarbij spelen 'koudwatervrees' en 'onbekend maakt onbemind' zeker een rol. Met dit project kan dit mogelijk worden weggenomen. En kan belangstelling voor politieke functies - te beginnen in een gemeenteraad - worden gewekt bij ondernemers.

Meer informatie van VNO-NCW is te vinden op: www.vno-ncw.nl

Roelf van der Kooij: mobiel 06 51284588
Wytse Russchen: mobiel 06 55761908
VNO-NCW