Ambassadeur in Griekenland ontvangt vleesonderscheiding

Productschappen Vee, Vlees en Eieren

Persbericht nr. 48, 1 oktober 2001

Ambassadeur in Griekenland ontvangt vleesonderscheiding

Vrijdag 28 september heeft PVV voorzitter Rob Tazelaar de eerste DIMA, de Dutch International Meat Award uitgereikt aan de heer Paul Brouwer, de Nederlandse ambassadeur in Griekenland. Deze prestigieuze prijs bestaat uit een persoonlijk certificaat en een sculptuur en is recentelijk ingesteld door het dagelijks bestuur van het Productschap Vee en Vlees (PVV) voor personen/organisaties, die een bijzondere bijdrage geleverd hebben aan de positie van Nederlands vlees in het buitenland, zoals ambassadeur Paul Brouwer.

De uitreiking van de eerste DIMA vond plaats in de residentie van de ambassadeur in Athene, tijdens een ontvangst van vooraanstaande Griekse vleesimporteurs en Nederlandse vleesproducenten. Daarbij waren inleidingen van onder meer directeur Castens van het Voorlichtingsbureau Vlees, van voorzitter Panteliadis van de Griekse supermarktbranche-organisatie èn van mevrouw Papanikolau van de Griekse voedselcontrole-instantie. De ambassade had verder een kamerconcert georganiseerd en een afsluitend diner in de tuin van de ambtswoning.

In zijn toespraak bij de overhandiging van de eerste DIMA, wees Rob Tazelaar op de uiterst positieve effecten van dit soort bijeenkomsten op de Grieks-Nederlandse relaties in de vleessector. Zo bleek uit de voordracht van de heer Panteliadis van de Griekse supermarkten, dat men zeer doordrongen is van het feit dat Nederland voorop loopt op het gebied van kwaliteitssystemen (IKB). `Dit soort ontvangsten door ambassadeurs is uniek', zo benadrukte Tazelaar, `zeker deze in Athene omdat het voor de tweede maal is gehouden'. Hij hoopt daarom ook dat deze eerste DIMA de deur opent voor een derde ontvangst.

Ambassadeur Paul Brouwer was verrast en vereerd met de onderscheiding: `Bij de eerste ontvangst bijna twee jaar geleden, leken Griekenland, Mozart en het Nederlands vlees een onmogelijke combinatie. Het tegendeel is het geval. En bij de voorbereidingen bleek ook nu weer aan Griekse zijde veel interesse te bestaan'. Verder gaf Brouwer aan dat de tweede ontvangst het begin lijkt te zijn van een traditie, zodat een derde bijeenkomst over twee jaar eigenlijk niet meer dan logisch is.

Bijgaande foto (vlnr)
: de ambassadeursvrouw Karin Maters, de Nederlandse ambassadeur in Griekenland Paul Brouwer en voorzitter Rob Tazelaar van de Productschappen Vee, Vlees en Eieren.