Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Grootscheepse bromfietscontrole in Heerlen

Datum nieuwsfeit: 04-10-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Politie Limburg-Zuid
Zoek soortgelijke berichten

Korps: Limburg-Zuid, plaats: Heerlen 4-10-2001
District Heerlen
Heerlen

Politiebericht 12.55 uur

Heerlen; grootscheepse bromfietscontrole

Donderdag 4 oktober wordt tussen 14.00 uur en 23.00 uur een districtelijke bromfietscontrole gehouden waaraan naast agenten van alle Heerlense basiseenheden wordt deel genomen door leden van het Verkeershandhavingsteam, de verkeersondersteuning uit Heerlen, Kerkrade en Maastricht, het Permanent Auto Team (PAT) en een stagegroep.

Uit regelmatige controles, is gebleken dat een groot deel van bromfietsen en snorfietsen zijn opgevoerd, waardoor niet ten onrechte de veelal jeugdige bestuurders van deze voertuigen als een van de meest kwetsbare groep worden bestempeld Verder zijn brom- en snorfietsen steeds vaker betrokken bij aanrijdingen (al dan niet met letsel). Uit het juist verschenen jaarverslag van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL) blijkt nog maar eens de kwetsbaarheid van de bromfietser in het verkeer, want in de periode van 1996 tot en met 2000 waren maar liefst 1235 bromfietsers in de leeftijd van 16- en 17-jaar als bij een aanrijding betrokken. Ook blijkt dat bromfietsen steeds vaker worden "gebruikt" als snorfiets. Ze worden dan voorzien van een oranje plaat of sticker, waarna men vervolgens zonder helm erop gaat rondrijden. Een andere noodzaak om dit soort controles uit te voeren is het feit dat er veel brom-/snorfietsen die rondrijden van diefstal afkomstig zijn.

De oorzaak dat snorfietsen zo populair zijn, is gelegen in het feit dat voor deze voertuigen geen helm gedragen behoeft te worden. De jeugd kiest dan ook massaal de snorfiets, maar accepteert niet de daarbij behorende snelheid van max. 25 km/u. Het blijkt dat de huidige snorfietsen allemaal voertuigen zijn die ontworpen zijn voor een hogere snelheid (denk aan de snorscoo-ters). Deze voertuigen zijn middels enkele kleine ingrepen "geknepen" naar een maximale snelheid van 25 km/u. Door deze kleine aanpassingen ongedaan te maken wordt de snorfiets zodanig opgevoerd dat hij zich wat snelheid betreft minimaal kan meten met de 45-kilometerbromfietsen. Snelheden die de 50 km/u vaak ver te boven gaan zijn geen uitzondering. Dit alles gebeurt uiteraard zonder helm, waar-door de kwetsbaarheid van deze groep jonge weggebruikers schrikbarend toeneemt.

De controle van de voertuigen vindt plaats op het Corneliusplein, waar een zogenaamde controlestraat is ingericht. Motorrijders zullen de brom- en snorfietsen van de weg halen naar het Corneliusplein begeleiden.

De media is tijdens de controle van harte welkom op het Corneliusplein. De resultaten van deze controle kunnen omstreeks 22.00 uur telefonisch worden verkregen bij Henri Zoetbrood van de basiseenheid Heerlen-Noord ( tel. 0900-4488)

A.J.M. Boosten (Bureau Voorlichting & PR tel.: 045 - 4003050)

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie