CSIT Wereldkampioenschappen Masterzwimming Rotterdam

Internationaal Masterzwem toernooi

CSIT-Masterzwemmen
Rotterdam 5 t/m 8 oktober 2001

In het kader van het 75-jarig bestaan van de Nederlandse Culturele Sportbond zal van 5-8 oktober 2001 in zwembad Charlois in Rotterdam een Internationaal Zwemevenement georganiseerd worden, het CSIT Kampioenschap Masterswimming.

De Masters zijn zwemmers van 25 jaar en ouder. Men wordt ingedeeld in leeftijdsklassen van 5 jaar. Dit betekent ook dat zwemmers van 80 jaar en ouder nog een prestatie kunnen neerzetten tijdens dit zwemevenement.Iedereen kan dus meedoen aan dit CSIT Master zwemkampioenschap. Er zijn geen limiettijden of andere deelnemingsvoorwaarden. Plezier en deelnemen staat dan ook centraal dit weekend. Toch zijn de deelnemers al een tijd in voorbereiding om een zo goed mogelijke prestatie te leveren. De NCS kent binnen haar Watervrienden zwemverenigingen een lange traditie van wedstrijdzwemmen waarbij de stimulans om te blijven zwemmen sterk aanwezig is. Met als resultaat: veel deelnemers van de NCS bij dit toernooi.

Internationaal
Het zijn niet alleen binnenlandse toppers die meezwemmen, ook uit het buitenland komen de zwemmers af op dit zwemevenement. Aan dit toernooi doen in totaal 17 teams mee, onder andere uit: Portugal, Brazilië, Bulgarije en Letland. België is zelfs met twee teams vertegenwoordigd. Het CSIT (Confédération Sportive International du Travail) is een wereld omvattende sportorganisatie die zich richt op emancipatie door middel van sport. In de deelnemende landen wordt sport tot op een hoog niveau beoefend. Dus er komen een aantal oud toppers naar Rotterdam.Reden genoeg om eens een kijkje te komen nemen in zwembad Charlois Gooilandsingel 7 in Rotterdam.

Programma
Tijdens alle programma onderdelen zullen mannen en vrouwen zwemmen in de verschillende leeftijdgroepen.

Vrijdag 5 0ktober
Aankomst van de buitenlandse ploegen.

Zaterdag 6 oktober:

09.30 Presentatie ploegen

09.40 Opening van toernooi

09.45 Demonstratie synchroonzwemmen Delftse Watervrienden 10.00 tot 14.00 Start wedstrijd dagdeel 1 200m wisselslag, 50m vlinderslag, 100m Rugslag,
200m Vrijeslag, 100m Schoolslag, 4x50mVrijeslag
16.00 tot 20.00 Start wedstrijd dagdeel 2 50m Vrijeslag, 200m Schoolslag, 50m Rugslag,
100m Vlinderslag, 400m Vrijeslag, 8x50m Wisselslag

Zondag 7 oktober:
10.00 tot 14.00 Start wedstrijd dagdeel 3 200m Vlinderslag, 50m Schoolslag, 100m Vrijeslag,
200mRugslag, 8x50m Vrijeslag
15.00 Einde toernooi
15.00 Cultureel programma met buitenlandse gasten

Een leuk programma zoals u ziet, zeker de moeite waard om eens binnen te lopen in het zwembad en de sfeer te proeven. Iedereen is welkom, namens het Organisatiecomité, tot ziens in Rotterdam.

Meer informatie te verkrijgen bij het NCS-Bondsbureau. Telefoon:
Meeuwenlaan 40 1021 HS. Amsterdam. Vragen naar Barry van der Zwart.

Over de NCS
De Nederlandse Culturele Sportbond is een landelijke sportorganisatie met 225.000 leden, verdeeld over 40 takken van sport. De NCS richt zich voornamelijk op de anders georganiseerde sport en recreatieve sportbeoefening. Op landelijk niveau zijn wij partner van NOC.NSF en het ministerie van VWS. Naast belangenbehartiger voor de anders georganiseerde sport is de NCS ook dienstverlener aan de Nederlandse sportwereld (bonden en verenigingen). In samenwerking met NOC.NSF ondersteunen wij sportbonden op het gebied van vrijwilligersbeleid, sportsponsoring, jeugdkaderbeleid, opleidingen en PR en promotie. Dit pakket bieden wij ook aan aan gemeenten en sportverenigingen op lokaal niveau.

Sport4all
Het bestaansrecht van de NCS is de eigen visie op sport en de mensen die dit beoefenen. De NCS is van mening dat sport een zeer waardevolle bijdrage levert aan de sociale cohesie van de maatschappij en dat iedereen op zijn eigen wijze zijn sportsituatie moet kunnen inrichten. Dit om de maatschappelijke bijdrage van de sport zo optimaal te laten zijn. Dat betekent dat er ook plaats dient te zijn voor initiatieven van mensen buiten de bestaande sportstructuren om. Binnen de NCS is veel aandacht voor waarden en normen in de sport met een uitstraling van deze gedachte naar het dagelijks leven. De leden van de NCS zijn verenigingen en organisaties die niet lid kunnen worden of willen worden van een bestaande landelijke sportorganisaties. De NCS zet zich in om deze verenigingen ook tot het landelijk netwerk van de sport te laten behoren, gezien hun bijdrage aan de maatschappij. De NCS biedt nieuwe sporten de mogelijkheid om zich te ontwikkelen tot een volwaardige sport. Zo heeft de NCS aan de wieg gestaan van het In-line Hockey dat nu een volwaardig onderdeel is van de Nederlandse IJshockey Bond. Bijzondere sporten die zich bij de NCS ontwikkelen zijn: Boemerangsport, Autopetten, Capoeira, Boccia en en Floor hockey.

De CSIT
De Confédération Sportive International du Travail (CSIT), is de wereldorganisatie van Arbeiderssportbonden. Bij de CSIT zijn 50 landen aangesloten met 35 miljoen actieve sporters. De visie van de CSIT is gebaseerd op de internationale sociale democratische beweging, waarbij gelijkheid en solidariteit belangrijke kernbegrippen zijn. De CSIT is niet voor niets de .Sport for all. organisatie en als zodanig lid van de GAISF en erkend door het IOC.
De landen, aangesloten bij het CSIT organiseren tweejaarlijks CSIT kampioenschappen in verschillende takken van sport.

02 okt 01 17:03