MKB-Nederland: geringe vpb-verlaging specifieker inzetten

MKB Nieuws, bericht

08-10-2001
MKB-Nederland: geringe vpb-verlaging specifieker inzetten

MKB-Nederland is - gelet op de internationale concurrentiepositie - groot voorstander van verlaging van de vennootschapsbelasting, maar plaatst kanttekeningen bij de effectiviteit wanneer de hoogte van de verlaging slechts 0,5% bedraagt. MKB-Nederland zou in dit geval liever een verhoging van de eerste schijf in de vennootschapsbelasting (vpb) zien, waarbij het tarief in de eerste schijf geen 35% maar 30% is. Dit stelt MKB-Nederland naar aanleiding van het ingediende Wetsvoorstel Belastingplan 2002 II, Economische infrastructuur. Indien in de vpb-sfeer slechts 500 miljoen gulden beschikbaar is voor lastenverlichting, stelt MKB-Nederland voor dit bedrag specifieker in te zetten voor het midden- en kleinbedrijf middels het opstapje in de vpb. Belangrijkste argument hiervoor is dat bij de belastingherziening 2001 het mkb 500 miljoen gulden heeft ingeleverd in het pakket \'Belastingen bedrijfsleven 2001\'.