Slachtoffers medische contrastmiddelen vestigen aandacht

Datum nieuwsfeit: 09-10-2001
Bron: Ingezonden persbericht
Ingezonden persbericht

Amersfoort, 9 oktober 2001

Slachtoffers medische contrastmiddelen vestigen aandacht op giftige stoffen

LEEUWARDEN Giftige stoffen die door artsen in de vorm van contrastmiddelen worden toegediend, zijn de Nederlandse Vereniging van Slachtoffers Medische Contrastmiddelen (NVSMC) een doorn in het oog. Hoewel deze middelen veelvuldig worden gebruikt bij medisch onderzoek en behandeling, wordt informatie over de risico s van deze middelen volgens de NVSMC vaak achterwege gelaten. Registratie van de gebruikte middelen vindt zelden of in het geheel niet plaats.

"Patiënten die in goed vertrouwen naar een medisch onderzoek gaan, kunnen niet zeker zijn van eventuele reacties op de contraststoffen die ze krijgen toegediend", zegt NVSMC-secretaris R. Puite. "De vereniging wil dat technische onderzoeksmiddelen de contraststoffen zullen gaan vervangen. Giftige stoffen, direct in de bloedbaan gespoten of via de mond ingenomen, kunnen in het ergste geval namelijk zelfs de dood tot gevolg hebben."

De NVSMC (www.nvsmc.nl) pleit ervoor dat contraststoffen op de patiëntenlijst worden vermeld. Tevens dient de consument geïnformeerd te worden over mogelijke ernstige gevolgen, zolang deze giftige stoffen worden gebruikt. "Net zoals je in een supermarkt weet wat je meekrijgt, dien je ook in het ziekenhuis te weten welke giftige stoffen je krijgt", aldus Puite.

Noot voor redacties