Adviesbureaus stuwen topsalarissen

Bron: Ingezonden persbericht
FNV

Afbeelding

FNV: adviesbureaus stuwen topsalarissen op

FNV-voorzitter Lodewijk de Waal heeft vanmiddag in Soestduinen het adviesbureau Hay Management Consultants flink de oren gewassen. Als spreker op de door Hay georganiseerde conferentie Boeiend belonen betitelde hij de gastheer als een van de aanstichters van de exorbitant stijgende topsalarissen: Zij adviseren nu al enkele jaren aan besturen in de non-profitsector om de inkomens van de top flink te verhogen.

In zijn toespraak putte de FNV-voorzitter ook uit eigen ervaringen. Toen enkele maanden geleden een nieuwe FNV-directeur benoemd moest worden, stelde een adviesbureau voor het salaris van de aanstaande functionaris met 150 procent te verhogen naar vier ton per jaar. De Waal: Ik denk niet dat ik dergelijke salarisverhogingen kan verkopen aan mijn leden. En raad eens: we vonden een goeie directeur voor veel minder.

De Waal voorziet dat de beloningsverhoudingen onder druk blijven staan. Hij baseert dat op onderzoek van het ministerie van Sociale Zaken. Daaruit blijkt dat ook de komende jaren de stijging van de topsalarissen hoog blijft.

De voorstellen van het kabinet, die deze stijging moeten beteugelen, zijn te mager. Zo dient de wettelijke openbaarmaking ook te gelden voor de besloten vennootschappen die op grond van hun omvang een volledige jaarrekening moeten publiceren. Ook vindt de FNV dat ondernemingsraden advies- en informatierecht moeten krijgen.

De Waal benadrukte nog eens dat de bonden indien aan de orde - de topsalarissen bij de komende CAO-onderhandelingen op de agenda zetten. Bijvoorbeeld door de afspraak te maken dat de niet-CAO-lonen de contractlonen dienen te volgen. Of door het claimen van een eenmalige bonus die gelijk is aan de helft van het verschil tussen de loonontwikkeling van bestuurders en de CAO-lonen.

9 oktober 2001