Rookworst, de winterse lekkernij bij uitstek

Keywords:

Persbericht d.d. 10/10/2001

Rookworst, de winterse lekkernij bij uitstek

Rookworst is oer-Hollands en heeft een traditie waar je u tegen zegt. Want als er één product is met zon ambachtelijk en rijk verleden, dan is het wel deze lekkernij. Geliefd in elke keuken en onmisbaar in een echte winterse pot. Tegenwoordig is rookworst het hele jaar door verkrijgbaar bij slager en supermarkt, maar in de herfst en winter smaakt hij het allerlekkerst.

In het begin van de vorige eeuw was Gelderland de bakermat van rookworst. En dat is niet toevallig, want juist in deze provincie bevinden zich van oudsher de meeste varkensfokkerijen. Het varkensvlees werd verwerkt tot allerhande producten waaronder de rookworst. Dit deed men door het varkensvlees te mengen met spek, zout en kruiden, en de schoongemaakte varkensdarmen hiermee te vullen. Het roken gebeurde in alle rust zodat de worst precies de juiste smaaknuances meekreeg. Door het roken bleef het vlees goed geconserveerd en bood het een goede proviand voor de barre wintermaanden.

Eigentijds
Ook nu nog wordt de Gelderse rookworst op ambachtelijke wijze gemaakt. Zij het dat rookworst al lang niet meer een Gelders onderonsje is, maar overal volgens eigen recept door slagers en bedrijven wordt bereid. En daar is men trots op, want rookworst maken is en blijft een bijzonder ambacht. Opmerkelijk is in ieder geval dat rookworst zich heeft ontwikkeld tot een eigentijds en nationaal lekkernij, dat nergens anders in de wereld te koop is. En, hij is verkrijgbaar in vele verschillende varianten (varkens- rund- of pluimveevlees), smaken en maten (van gezins- tot eenpersoonsrookworst). Er zijn grove rookworsten en rookworsten met een fijnere structuur, en er zijn rookworsten die het predikaat mager dragen. Kortom, er is keuze genoeg.

Oneindig veelzijdig
Denk je aan rookworst, dan denk je vooral aan een stevige stamppot en goed gevulde maaltijdsoep. Maar er zijn nog veel meer momenten op de dag dat je met rookworst iets lekkers op tafel kunt zetten. Zoals op de boterham, als borrelhapje of als warme snack. Voor welk gerecht of hapje u ook kiest, laat een ambachtelijk bereide rookworst eerst zon twintig minuten wellen in heet (geen kokend) water. Laat hem daarna nog een paar minuten rusten voordat hij wordt aangesneden. De vleessappen kunnen zich dan verspreiden en dat komt de smaak ervan extra ten goede.

En na deze smakelijk informatie mag zo'n heerlijk recept met rookworst niet ontbreken!

Wittekool-wortelstamp met rookworst (recept voor 4 personen)

Ingrediënten
1 rookworst
400 g winterwortel
1 kg aardappelen
zout
300 g gesneden witte kool
olie
3 eetl. nasikruiden
5 eetl. gehakte pinda's
augurkjes

Bereiding:
1. Schrap de winterwortel en snij deze in grote stukken. 2. Schil de aardappelen en snij ze in grote stukken. Breng de aardappelen samen met de winterwortel en zout aan de kook. Laat ca. 10 minuten koken.
3. Leg de rookworst (in plastic) op de aardappelen en laat nog ca. 10 minuten meekoken.
4. Verhit in een wok de olie en roerbak de witte kool in ca. 8 minuten gaar.
5. Voeg de nasikruiden en de pinda's toe en bak even mee. 6. Voeg 6 eetl. water toe.
7. Stamp de aardappelen met de wortelen tot een stamppot. Meng de witte kool er door heen. Snijd de rookworst in plakjes en leg ze op de stamppot. Serveer met augurkjes.

Ca. 10 minuten voorbereiden
Ca. 25 minuten bereiden

Voedingswaarde per persoon:
Energie: ca. 2945 kJ (701 kcal)
Eiwit: 29 gram
Vet: 42 gram