Ad Melkert spreekt bij Vermeerstichting over arbeidsmigratie

Amsterdam, 4 oktober 2001

KRACHTTOUR 2001 EVERT VERMEER STICHTING

Ad Melkert over arbeidsmigratie

Woensdag 10 oktober gaat de jaarlijkse EVS-krachttour van start. Het thema van deze krachttour is arbeidsmigratie. De eerste bijeenkomst vindt plaats in de Senaatszaal van het Academiegebouw, Domplein 29 te Utrecht.

Het tekort aan arbeidskrachten, de voorspelling dat Europa meer arbeidskrachten nodig heeft door de toenemende vergrijzing en het inhuren van Fillipijnse en Zuidafrikaanse verpleegkundigen doen de discussies over arbeidsmigratie oplaaien. Op dit moment is er nog geen sprake van een Europees migratiebeleid, echter in het Verdrag van Amsterdam is afgesproken in 2004 de harmonisering van het asielbeleid te voltooien. Wat wil Nederland? Zal een nieuw asielbeleid ook vernieuwing voor het beleid rondom arbeidsmigratie betekenen? Het thema van de eerste bijeenkomst is Arbeidsmigratie, werkzoekenden uit ontwikkelingslanden: kans of bedreiging?

Van 17.30 tot 19.00 uur vindt er een besloten workshop voor studenten plaats. De workshop wordt gevolgd door de videodocumentaire Exodus van Sorious Samura.

Om 20.00 uur geeft PvdA-fractievoorzitter Ad Melkert zijn visie omtrent dilemma's en mogelijkheden voor Nederland en ontwikkelingslanden, betreffende een hernieuwd arbeidsmigratiebeleid. De heer Entzinger (Erasmus Universiteit Rotterdam) zal hier kort op reageren, waarna Melkert in discussie gaat met een studentenpanel, bestaande uit afgevaardigden van de Studentenvereniging Internationale Betrekkingen (SIB-Utrecht).

Voor nadere informatie: Altie Blanken 06-21 56 69 51 of Marieke Rietbergen (EVS) 020-5512128

Noot voor redacties