Pan Europese Fed. traditionele Chinese geneeskunde opgericht

PEFOTS

Pan Europese Fed v. traditionele Chinese geneeskunde opgericht

PAN EUROPEAN FEDERATION OF TCM SOCIETIES (PEFOTS) opgericht

Amsterdam, 10 oktober 2001 - Op 29 september werd in het Krasnapolsky Hotel in Amsterdam de PAN EUROPEAN FEDERATION OF TRADITIONAL CHINESE MEDICINE SOCIETIES opgericht. Rond de 150 gasten en afgevaardigden uit 18 verschillende Europese landen woonden de oprichtingsceremonie bij, waaronder de Chinese ambassadeur in Nederland, de heer ZHU Zusou, en de heer Emiel van Galen, adjunct-secretaris van het Nederlands college ter beoordeling van geneesmiddelen(CBG).Tot voorzitter van de Federation werd de heer DONG Zhi Lin,(voorzitter van de Vereniging voor Traditionele Chinese Geneeskunst in Nederland), gekozen.

Europa telt zo'n 120.000 gekwalificeerde TCM-beoefenaars die acupunctuur en Chinese geneeskunde aan een Europees instituut of universiteit of hogeschool in China hebben gestudeerd.Verder zijn er 200 TCG-instituten waar jaarlijks circa 3000 studenten afstuderen en 220 handelsondernemingen die Chinese medicinale producten invoeren. Tot nu toe was er geen overkoepelend orgaan in Europa dat de beoefening van Traditionele Chinese Geneeskunde coördineert en stimuleert. De oprichting van de PEFOTS voorziet in deze leemte. Haar doelstelling is: versterking van de eenheid van alle TCG-organisaties en bevordering van de ontwikkeling van TCG in Europa. Zestig TCG-verenigingen en organisaties uit 18 verschillende Europese landen maken deel uit van de PEFOTS.

De Traditionele Chinese Geneeskunde wordt al eeuwen beoefend. Zij beschikt over een uniek medisch systeem, dat haar in staat stelt westerse geneeskunde en andere alternatieve geneeswijzen aan te vullen. Toch zijn er nog altijd problemen rond de erkenning van de uitoefening van Traditionele Chinese Geneeskunde en de vergoeding door zorgverzekeraars.

Het ligt in het streven van de PEPOTS daarin verandering te brengen. Verdere programmapunten zijn: ontwikkeling van de opleiding, het beroep en het onderzoek; een jaarlijkse conferentie met seminars rond verscheidene thema's ter verhoging van de kwaliteit van de TCG-praktijk; overleg met regeringen en het Europese Parlement met als doel de verwezenlijking van de wettelijke status, het ontwikkelen van een praktisch-ethische code voor de uitoefening van Traditionele Chinese Geneeskunde en de bescherming van het publiek; ondersteuning van de regering bij de kwaliteitscontrole van Chinese medicinale producten; harmonisatie van criteria voor onderwijs en publicatie van TCG-boeken en tijdschriften en unificatie van TCG-organisaties en verenigingen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer Z.L. Dong, directeur, telefoonnummer 020 - 62 35 060.

10 okt 01 09:33