FvO: Wet Bijzondere Opnemingen Psychiatrische Ziekenhuizen

Federatie van Ouderverenigingen

Evaluatie Bopz

10 oktober 2001

Evaluatie Wet Bijzondere Opnemingen Psychiatrische Ziekenhuizen ( Bopz)

Op dit moment vindt de evaluatie van de Wet Bopz plaats. Deze zal in het voorjaar 2002 gereed zijn. Er zijn gesprekken geweest met de FvO over de indicatie in het kader van de Bopz en de Bopz-klachtregeling. Daarnaast heeft de FvO deelgenomen aan een invitational conference over de Bopz voor de zorg voor mensen met een verstandelijke handicap. De Bopz bevat bepalingen voor de rechtspositie van de cliënt in een instelling. Hierbij moet gedacht worden aan: de procedures die leiden tot onvrijwillige opnemingen, het behandelplan, dwangbehandeling, toepassing middelen en maatregelen in noodsituaties, huisregels, beperkingen in de bewegingsvrijheid en een bijzondere klachtenregeling. De Bopz is voor mensen met een verstandelijke handicap alleen van toepassing in een instelling voor 24-uurs-zorg. Andere woonvormen en dagverblijven vallen buiten de werkingssfeer.

Een belangrijke vraag is of de Wet Bopz een geschikt juridisch kader is voor de rechtspositie van mensen met een verstandelijke handicap. De FvO vindt de rechtsbescherming die de huidige Bopz biedt op een aantal terreinen noodzakelijk: onvrijwillige opname, dwangbehandeling, huisregels, toepassing middelen en maatregelen in noodsituaties bijv. beperkingen in de bewegingsvrijheid en een daarbij behorende klachtenregeling. De FvO is echter van mening dat voor deze rechtsbescherming van mensen met een verstandelijke handicap nieuwe wetgeving nodig is, die meer op maat gesneden is. Ook niet 24-uursinstellingen moeten onder deze nieuwe wetgeving vallen. Verder heeft de FvO aangegeven dat de toepassing van de Bopz niet altijd goed verloopt.