Netelenbos moet volgens CDA vasthouden aan afspraken met NS

Datum nieuwsfeit: 10-10-2001
Bron: CDA

Leers: Netelenbos moet vasthouden aan afspraken met NS

"Het belangrijkste uitgangspunt van de minister bij de NS is 'rust'. Rust is nodig om de NS een echte kans te geven. Maar die rust staat juist haaks op wat er moet gebeuren: aktie. Een aktieve houding van de NS-directie om de problemen van materieel, personeel en service en informatievoorziening de kop te bieden. Een aktieve houding ook bij de Minister om onderhoud en nieuwe aanleg in een stroomversnelling te brengen", aldus Tweede Kamerlid Gerd Leers tijdens het algemeen overleg met minister Tineke Netelenbos over het verbeterplan voor de NS.

Leers: "Maar met 'rust' wordt kennenlijk wat anders bedoeld: geen pottekijkers of bemoeials die zich bij voortduring negatief uitspreken over de ontwikkelingen bij de NS. Natuurlijk snap ik dat het werken in een constructieve sfeer bevorderlijk kan zijn voor een beter en sneller resultaat.
Daar willen we graag aan bijdragen. Maar we kunnen toch niet nu zeggen dat we de komende 5 jaar onze mond zullen dichthouden en dan wel zullen kijken of de afspraken zijn uitgevoerd. Dat is toch echt te veel gevraagd"

"Zoals gezegd: wij willen de ellendige performance van het afgelopen jaar niet accepteren als norm voor de komende 5 jaar. Met alle begrip voor de onmacht; de minister had wat ons betreft toch gewoon voor het lopende contract moeten gaan staan. Dat zal wat ons betreft toch gewoon het ijkpunt blijven."

"Daarom willen we - op basis van de halfjaarlijkse tussenrapportage over het verbeterplan - van tijd tot tijd bezien of de afspraken niet naar boven kunnen worden bijgesteld. De gemaakte afspraken tussen minister en NS gelden daarbij als bottom-line. Waarbij we verwachten dat beargumenteerd zal worden aangegeven waarom de gesignaleerde problemen in de verslagperiode niet sneller konden worden opgelost. Door de afgesproken normen voor de komende jaren (88% van de treinen op tijd in 2001 tot 92% in 2005) gewoon als uitgangspunt te blijven hanteren kan druk op de ketel worden gezet en de NS worden gedwongen alles op alles te zetten om weer een goed product aan de klanten te leveren."

De hele bijdrage van Gerd Leers kunt u downloaden door in de rechtermarge op het diskette-icoontje te klikken.