Politiebericht Friesland: Friesland

Datum nieuwsfeit: 10-10-2001
Bron: Politie Friesland

Politiebericht Friesland: Friesland 10-10-2001
Politieberichten van 10/10 (07.00 uur t/m 13.00 uur)

Leeuwarden: rijden zonder rijbewijs
Dinsdag omstreeks 15.40 uur zag een politieagente dat de bestuurder van een personenauto achter uit de rijbaan van de Brandemeer overstak. Vervolgens werd de auto geparkeerd op de fietsstrook nabij de voetgangersoversteekplaats. De agente wilde de bestuurder controleren en vroeg hem naar zijn rijbewijs en kentekenbewijs. De bestuurder ging er daarop met hoge snelheid vandoor en verdween in de richting van de Dammelaan. Uit onderzoek kwam naar voren dat de bestuurder van de auto een 23-jarige inwoner van Leeuwarden moest zijn. Hij bleek niet in het bezit te zijn van een rijbewijs, daar dit was ingevorderd in verband met het rijden onder invloed. De verdachte moet nog worden gehoord.

Fryske diken: aankondiging controles
Maandag 15 oktober juli wordt door de radarcontroleurs van het bureau Verkeershandhaving Fryske diken gecontroleerd op snelheid tussen Sneek en Dearsum. Woensdag 17 oktober staat de radarwagen opgesteld tussen Oldeholtpade en de afslag A32. Twee dagen later, vrijdag 19 oktober, wordt gecontroleerd tussen Wijnjewoude en Donkerbroek. Daarnaast worden extra controles uitgevoerd binnen de bebouwde kom van Heerenveen. Tevens wordt in week 42 in de provincie Fryslân op alle hoofdongevalsoorzaken gordel, helm, rood licht, snelheid en alcohol gecontroleerd.

Kornwerderzand: snelheidscontrole
Dinsdag is tussen 14.00 en 16.00 door een radarwaarnemer van het bureau verkeershandhaving van de politie Friesland gecontroleerd op snelheid bij Kornwerderzand. Ter plaatse is 70 de maximumsnelheid. 2080 voertuigen werden gecontroleerd, 284 reden te snel, waarvan de snelste 148 km per uur reed. Een overschrijding derhalve van 78 km per uur.

Sneek: diefstal auto
Woensdag omstreeks 03.00 uur werd een 52-jarige bewoner aan de Worp Tjaardastraat wakker van een harde klap. Toen hij opstond en naar buiten keek, zag hij nog net zijn personenauto, met daarin twee personen, wegrijden in de richting van de Leeuwarderweg. De personenauto, merk Opel Kadett, kleur grijs, voorzien van het kenteken SB-97-RG, stond in een parkeervak naast zijn woning. De man heeft aangifte gedaan.

Drachten: fietser tegen container
Woensdag omstreeks 08.00 uur fietste een 11-jarige jongen uit Drachten door onoplettendheid tegen een container, die was geplaatst op het Raadhuisplein. De jongen werd met nekklachten overgebracht naar het ziekenhuis in Drachten.

Bureau Communicatie: 058 - 880 8272