Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Oordeel reizigers over NS wederom negatiever

Datum nieuwsfeit: 10-10-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Zoek soortgelijke berichten
Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Oordeel reizigers over NS wederom negatiever

Onderzoek in opdracht van consumentenorganisaties (i.e. CSO, Fietsersbond, ANWB, CG-Raad en ROVER), Ministerie van Verkeer en Waterstaat en NS onder 20.000 treinreizigers wijst uit dat reizigers het afgelopen kwartaal opnieuw negatiever oordelen over de dienstverlening van NS. Het gemiddelde cijfer dat werd gegeven over het reizen per trein was een 6,0. Het tweede kwartaal van dit jaar was dat nog een 6,3.

Wanneer de resultaten van het onderzoek onder treinreizigers van het afgelopen kwartaal worden vergeleken met de resultaten van hetzelfde kwartaal in 2000, blijkt dat reizigers op geen van onderzochte aspecten een positiever oordeel gaven. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2001 is het beeld weinig rooskleuriger: op slechts enkele van de in het totaal 36 onderzochte aspecten was het oordeel positiever, namelijk over zitplaatscapaciteit, wachttijden bij het loket, capaciteit fietsenstallingen en parkeerterreinen, vriendelijkheid van het loketpersoneel en afhandeling van klachten.

De negatieve oordelen van de reizigers komen niet als een verrassing: afgelopen zomer sneed NS rigoureus in de dienstregeling, bereikte de punctualiteit een nieuw dieptepunt, werden minder aansluitingen gerealiseerd, was ongeplande uitval van treinen ondanks het feit dat er dagelijks 300 treinen geschrapt waren uit het spoorboekje aan de orde van de dag en liet de informatievoorziening in veel gevallen te wensen over. Dat zijn dan ook aspecten waarover het reizigersoordeel niet mild is, zoals uit onderstaand overzicht blijkt.

 
Klantoordelen               2000-3 2000-4 2001-12001-2 2001-3 Ontevreden* 
Frequentie van de treinen      -     -     6,3    6,4    6,1      55% 
Op tijd rijden                5,6   5,3    5,3    5,3    4,7      83% 
Aansluiting trein op trein    6,1   5,9    5,8    5,9    5,6      69% 
Informatie bij vertragingen   5,9   5,8    5,7    5,7    5,5      68% 
Algemeen oordeel reizen per 
trein 6,9 6,4 6,3 6,3 6,0 60%

n = 20.000

* % reizigers dat in 2001-3 NS op dit aspect lager dan een 7 gaf.

Amersfoort, 's-Hertogenbosch, 10 oktober 2001

---

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie