Politieberichten Groningen

Donderdag 11 oktober 2001

Dagelijkse berichten

Beerta: automobilist onder invloed
Wegens rijden onder invloed heeft de politie woensdagavond op de Hoofdstraat in Beerta een 34-jarige automobilist uit Winschoten aangehouden. De man reed slingerend in de richting van Beerta en moest door twee politieautos tot stoppen worden gedwongen. De man werd meegenomen naar het politiebureau waar bij de ademanalyse een bloedalcoholgehalte van 1.85 promille werd gemeten. De man is na verhoor heengezonden. Hij kreeg een dagvaarding en een rijverbod van 10 uur mee. De man bleek tevens niet in het bezit te zijn van een rijbewijs.

Veendam: gewonde bij ongeval
Een 16-jarig meisje uit Muntendam is woensdagavond gewond geraakt bij een verkeersongeval op de Middenweg in Veendam. Het meisje reed op haar fiets in de richting van haar woonplaats. Ze zag daarbij een geparkeerde auto over het hoofd en botste er tegenaan waarbij ze kwam te vallen. Het meisje is met onbekend letsel naar een ziekenhuis gebracht.

Muntendam: dronken automobilist rijdt in greppel Op de Daaleweg in Muntendam reed woensdagavond een 54-jarige automobilist uit Veendam met zijn auto in een greppel. Door onbekende oorzaak reed de man in een bocht van de weg rechtdoor. Hij reed met zijn wagen over een greppel en botste tegen een aarden wal nadat hij eerst nog door enkele bosjes was gereden. Ter plaatse geroepen politiemensen constateerden alcoholgebruik. De man werd meegenomen naar het bureau waar 1.65 promille alcohol werd vastgesteld. De verdachte droeg naar alle waarschijnlijkheid geen gordel. Hij liep bij het ongeval hoofdletsel op en is door een ambulance naar een arts gebracht voor behandeling. Na verhoor door de politie mocht hij naar huis met een rijverbod van 8 uur. Zijn rijbewijs is door de politie ingevorderd.

Bedum: motorrijder gewond
Bij een verkeersongeval op de Waldadrift in Bedum is woensdagmiddag een 19-jarige motorrijder uit Bedum gewond geraakt. De man botste met zijn motor tegen een voorwiel van hem tegemoet komende mobiele kraan, bestuurd door een 21-jarige man uit Scheemda. Die haalde met zijn voertuig op dat moment een geparkeerde auto in. De motorrijder kwam te vallen en liep schouderletsel op. Hij is naar een ziekenhuis gebracht voor behandeling. De motorfiets is door een bergingsbedrijf afgevoerd.

Stedum: treinconducteur mishandeld
In de trein van Groningen naar Delfzijl is woensdagmiddag een 51-jarige treinconducteur mishandeld. De man controleerde de vervoersbewijzen van reizigers en constateerde dat een 18-jarige jongeman uit Delfzijl zonder plaatsbewijs reisde. Hij deelde een bekeuring uit waarna hij zijn werkzaamheden vervolgde. De bekeurde man liep echter achter de conducteur aan om met hem te praten. De conducteur ging echter door met zijn werkzaamheden waarop de verdachte en sloeg en schopte. Op het station Stedum stapte de verdachte met zijn metgezel uit de trein. De inmiddels gewaarschuwde politie kon de verdachte opsporen en aanhouden. Hij werd naar het politiebureau gebracht en is na verhoor heengezonden met een dagvaarding. Tegen hem is proces-verbaal opgemaakt wegens mishandeling.

Zuidhorn: inbraak in supermarkt
In een supermarkt aan de Overtuinen in Zuidhorn is woensdagnacht ingebroken. De inbrekers kwamen binnen door een deur te vernielen. Ze nam een nog onbekende hoeveelheid levensmiddelen en rookwaren mee. De politie onderzoekt de inbraak.

Tolbert: asielzoeker aangehouden
De politie heeft woensdagavond in het asielzoekerscentrum aan de Blinkweg in Tolbert een 22-jarige man uit Sierra Leone aangehouden. De man, die onder invloed van alcohol verkeerde, kreeg het aan de stok met twee landgenoten nadat hij de moeder van één van hen had beledigd. Toen daarover een corrigerende opmerking werd gemaakt sloeg de verdachte één van zijn landgenoten tegen het hoofd. Er volgde een schermutseling waarbij de verdachte ook nog een raam van een kantoorruimte van de beveiliging insloeg. De man werd meegenomen door de politie en na onderzoek overgebracht naar een ander AZC. Tegen hem wordt proces-verbaal opgemaakt.

Aduard: man rijdt tijdens ontzegging
Op de Evert Harm Woltersweg in Aduard heeft de politie woensdagavond een 53-jarige man uit Garnwerd aangehouden. De man werd rijdend in zijn auto aangetroffen terwijl zijn rijbewijs is ingevorderd. Ook de rijbevoegdheid is hem ontzegd. De man werd meegenomen naar het bureau en na verhoor heengezonden. In overleg met de Officier van Justitie is de auto van de man in beslag genomen.

Leens: auto-inbraken
In de nacht van dinsdag op woensdag werd in een drietal geparkeerde autos in Leens ingebroken. Uit autos geparkeerd aan de Van de Munniklaan, Tuins en de A.H. Agessingel werden twee autoradios en een mobiele telefoon gestolen. De politie stelt een onderzoek in.

Groningen: inbraak in kantoor
Op dinsdagavond werd ingebroken in een kantoorgebouw aan de Laan Corpus den Hoorn. De deur van de personeelsingang van het gebouw bleek te zijn geforceerd. Uit het kantoor werden, nadat de daders een binnendeur hadden open gebroken, acht splinternieuwe laptops weggenomen. De technische recherche stelt een onderzoek in.

Groningen: poging diefstal fiets en autokraak
Op de Bornholmstraat werd woensdagmiddag een 35-jarige stadjer aangehouden. Agenten zagen dat de man een fietsenstandaard van een fiets afbrak en vervolgens probeerde een ander fietsslot open te breken. Toen de man was aangehouden bleek hij bovendien in het bezit te zijn van een radardetector die vermoedelijk door hem uit een auto werd weggenomen. De man werd aan het bureau gehoord en verhoor weggezonden. De politie onderzoekt nog waar de detector is ontvreemd.

Groningen: invallen in drugspanden
De politie heeft woensdagmiddag en avond een aantal drugspanden in de wijk Paddepoel bezocht. In een woning aan de Grote Beerstraat werd een 25-jarige man uit Groningen aangehouden. De man dealde vanuit de woning. Toen agenten de woning betraden zagen ze dat de man dope aan het afwegen was voor gebruikers. Bij hem werden enkele grammen heroïne en cocaïne aangetroffen. De man is na verhoor weggestuurd. Ook in de Noorderkroonstraat werden twee verdachten van dopehandel aangehouden. De 31-jarige bewoner werd na verhoor weggestuurd. Zijn 43-jarige kompaan is ingesloten. Hij bleek nog 43 dagen celstraf te moeten uitzitten.

Groningen: mishandeling
Op de Oosterhaven heeft de politie woensdagavond een 39-jarige stadjer opgepakt. Twee inwoners van de stad meldden zich aan het bureau en verklaarden dat zij door de verdachte op de Oosterhaven met een stok waren geslagen. Toen agenten gingen kijken troffen ze de verdachte in zijn woning aan. Hij werd meegenomen naar het bureau en kreeg een proces verbaal voor de mishandeling waarna hij weer naar huis mocht.

Groningen: prostituees opgepakt
Op de Noorderhaven werd woensdagavond weer een tippelaarster uit Groningen opgepakt. De 40-jarige vrouw probeerde passerende automobilisten aan te spreken en haar diensten aan te beiden. De vrouw kreeg aan het bureau een proces verbaal en ontzegging voor het binnenstadsgebied uitgereikt . Ook een 34-jarige vrouw uit Groningen kreeg een proces verbaal voor het tippelen. Zij werd op het Hoge der A opgepakt. De politie treedt streng op tegen het tippelen in de binnenstad.

Groningen: vernielers reclamebord opgepakt
Twee stadjers van 27 en 28-jaar oud werden afgelopen nacht op de Noorderhaven door passerende agenten in de kraag gevat. De beide mannen trokken enkele reclameborden uit hun frames en begonnen hiermee te gooien en zwaaien. Aan het bureau kregen de heren een proces verbaal voor baldadigheid en vernieling.

Groningen: vernieling en mishandeling
Een 43-jarige man uit Groningen probeerde woensdagavond ene fiets te stelen in de Nieuweweg. Toen de eigenaresse dit vanuit een woning zag toog zij met enkele vriendinnen naar buiten om dit te voorkomen. De verdachte greep een van de vrouwen bij de keel. Uiteindelijk liet de man los en vluchtte de binnenstad in. Op grond van het signalement en het cameratoezicht kon de man in de Poelestraat worden gepakt, nadat hij in de Peperstraat een fiets had gestolen. De man is ingesloten.

Haren: snelkraak juwelier
Afgelopen nacht vond bij een juwelier op de Rijksstraatweg wederom een snelkraak plaats. Omstreeks half vijf hoorden getuigen glasgerinkel. Zij zagen dat een drietal mannen vanaf de juwelierswinkel vluchtten. De politie constateerde vervolgens dat het rolluik van de winkel was opengebroken en dat een aantal ruiten waren vernield. Uit de etalage zijn diverse sieraden ontvreemd. Nog niet bekend is hoe groot de schade is.

Inlichtingen: afdeling Communicatie, 0900 - 8844 ( 30 ct/m).