CDA wil schadefonds voor bedrijfsleven bij calamiteiten

Datum nieuwsfeit: 11-10-2001
Bron: CDA
CDA

CDA wil fonds ter compensatie van financiële schade bedrijfsleven bij calamiteiten

Tijdens het Algemeen Overleg over de Beleidsbrief Toerisme en Recreatie van de staatssecretarissen van Landbouw, Natuur en Visserij en Economische Zaken, op woensdag 10 oktober jl., heeft het Tweede Kamerlid Annie Schreijer-Pierik opnieuw om aandacht voor de financieel-economische nasleep van de MKZ-crisis gevraagd.

Schreijer-Pierik: "De gevolgen van de MKZ-crisis zijn voor veel ondernemers, ook niet-agrariërs nog dagelijks voelbaar. Aanvankelijk hebben wij allen onze hoop gesteld op het MKZ-fonds, maar dit fonds blijkt in de praktijk zeer moeilijk toegankelijk. Het is qua omvang en strekking vrij beperkt. Het is dan ook geen wonder dat de "promotie" van dit fonds nog tot weinig aanvragen heeft geleid. Ter verruiming van de omvang en de strekking van het fonds is een amendement van mijn fractie aangenomen. Het heeft ons zeer verbaasd dat dit amendement tot op heden nog niet is uitgevoerd. Graag een toelichting van de staatssecretaris."

"Het blijkt in de meeste gevallen nog niet mogelijk een reële schadecompensatie te realiseren. De CDA-fractie is van oordeel dat met betrekking tot MKZ in veel gevallen sprake is geweest van schade die niet tot de normale bedrijfsrisico gerekend mag worden: de schade is in feite ontstaan door overheidsmaatregelen. Dit rechtvaardigt een redelijke compensatieregeling. Wij dringen met klem aan op een ruimhartiger opstelling ten aanzien van de thans geleden bedrijfsschade. Wij roepen het kabinet voorts op, om samen met het bedrijfsleven mogelijkheden te verkennen van een gezamenlijke voorziening conform het voorstel van MKB-Nederland, LTO-Nederland en VNO-NCW, waaruit in de toekomst bij vergelijkbare calamiteiten als de MKZ-crisis financiële schade voor het bedrijfsleven gecompenseerd kan worden."