Politieberichten district Heuvelrug

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 11-10-2001

Politieberichten district Heuvelrug, 09.45 uur
Autoinbreker aangehouden

VEENENDAAL- Op woensdagavond werd een 21-jarige man uit Veenendaal aangehouden nadat hij vermoedelijk in een auto had ingebroken.

Getuigen hadden gezien dat twee mannen een auto hadden opengebroken op de Boogschutter en vervolgens waren weggereden in een andere auto. Door de politie werd een onderzoek ingesteld en op een gegeven moment zagen de agenten de betreffende auto het Schrijverspark uitrijden. De agenten gaven een stopteken waaraan de bestuurder voldeed. De 21-jarige bestuurder werd direct aangehouden.

Zijn passagier wist te ontkomen. Onderzoek wees uit dat was ingebroken in verschillende autos die stonden geparkeerd op de Pollux, Boogschutter en het Zuiderkruis. De man is ingesloten voor verhoor.

Aantreffen vuurwapen

VEENENDAAL- Op donderdagochtend werd een 26-jarige automobilist uit Veenendaal aangehouden omdat hij onder invloed van alcohol achter het stuur zat.

Agenten zagen de man rijden op de Pollux en na controle bleek hij alcohol gedronken te hebben en werd voor een uitgebreide alcoholtest overgebracht naar het bureau. In het bureau werd bij de man een patroonhouder aangetroffen.

Vervolgens werd er een onderzoek ingesteld in de auto van de man. Hier werd een vuurwapen aangetroffen en een slagersmes. De man is ingesloten voor verhoor. (Het is nog bekend hoeveel de man heeft gedronken)

Gestolen mobiele telefoon aangetroffen

RENSWOUDE- Op woensdagavond werd een 15-jarige jongen uit Renswoude aangehouden omdat hij een gestolen mobiele telefoon op zak had. Bij de politie kwam de melding binnen dat de jongen vermoedelijk in het bezit was van een gestolen mobiele telefoon en stond op de Acacialaan. Agenten zagen de jongen staan en troffen de telefoon aan. Hij werd aangehouden en overgebracht naar het bureau. De jongen zal via het bureau HALT een alternatieve straf moeten ondergaan.

Samen Veilig Ondernemen

VEENENDAAL - Op woensdag 10 oktober werd in district Heuvelrug het eerste beveilingsadvies `Veilig ondernemen` uitgereikt aan de winkeliersverening `De Ellekoot`. Voorzitter van de winkeliersvereniging, dhr. Van Zetten, ontving het eerste advies uit handen van dhr. Op de Beek van het Regionaal Bureau voor Veiligheid & Preventie van de politie. Het advies is een onderdeel van het project `Samen Veilig Ondernemen`. Dit project loopt sinds begin van dit jaar en bestaat uit de partners: politie, gemeente Veenendaal en de winkeliersvereniging van De Ellekoot.

In de Politie Regio Utrecht wordt het project `Samen Veilig Ondernemen` al bij enkele winkelcentra uitgevoerd. Met dit project beoogt de politie om - samen met de betreffende ondernemers - oplossingen te bedenken om criminaliteit als winkeldiefstal, maar ook vernielingen in het winkelgebied, te voorkomen. Nevendoel is het verhogen van het veiligheidsgevoel bij het winkelend publiek.

Het individuele advies dat elke ondernemer voor zijn eigen zaak nu ontvangt behelst tips en een leidraad voor het voorkomen van diverse vormen van criminaliteit. Zo wordt aandacht besteed aan inbraakpreventie, overvalpreventie, kasprocedures, winkelinrichting etc. Hiervoor heeft een preventieadviseur van de politie de winkelier persoonlijk bezocht en aan de hand van een checklist de diverse onderdelen doorgenomen.

Veiligheid winkelomgeving
Naast de advisering gaan de projectpartners in De Ellekoot ook kijken naar de veiligheid rondom de winkel en het winkelcentrum. Aspecten zoals verlichting, fietsenstallen, parkeren van voertuigen (incl. treinforensen) en jeugdoverlast worden nader bekeken. Bij problemen proberen de partners deze te verbeteren of de situatie aan te passen.

De politie is van plan om in de toekomst het project Samen Veilig Ondernemen ook bij andere winkeliersverenigingen in district Heuvelrug aan te bieden.