Gewapende overval Amsterdamsestraatweg in Utrecht

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 12-10-2001

Politieberichten stad Utrecht, 09.40 uur
Gewapende overval

UTRECHT Donderdagmorgen vond bij een winkel aan de Amsterdamsestraatweg een gewapende overval plaats.

Omstreeks vijf over acht werd een medewerker van de winkel verrast toen drie mannen het rolluik van het magazijn opende. Voordat de medewerker iets kon doen werd hij onder bedreiging van een wapen door twee overvallers gedwongen via het magazijn naar de winkel te lopen. De overvallers eisten van de medewerker dat hij de kluis openden.

Nadat de eis was ingewilligd probeerde de verdachten met een onbekend geldbedrag te vluchten. Eenmaal buiten renden de drie verdachten weg in de richting van de Van Heukelomstraat.

Een agent in burger op weg naar zijn werk zag de verdachten wegrennen en zette de achtervolging in. Geholpen door een passant en de inmiddels gearriveerde politie konden kort na de overval twee mannen worden aangehouden. Een verdachte -een 21-jarige man uit Utrecht werd in de bossages voor een flat aangetroffen. De tweede verdachte een 21-jarige man uit Utrecht werd aangehouden op een balkon. De man hield zich slapend maar werd door agenten gewekt.

De derde verdachte wist te ontkomen. Bij de twee mannen die werden aangehouden trof de politie een gedeelte van de buit aan. Naar de derde verdachte wordt een onderzoek ingesteld.

Rijden onder invloed

UTRECHT In de nacht van 10 op 11 oktober werd een man aangehouden voor het rijden onder invloed.

Omstreeks vijf over zes zagen agenten een voertuig over het Janskerkhof in de richting van de Korte Jansstraat rijden De bestuurder reed vervolgens tegen het verkeer de Korte Jansstraat in. Op het Domplein kreeg de bestuurder een stopteken waaraan hij voldeed.

De 29-jarige bestuurder uit Utrecht had geen verklaring voor zijn rijgedrag. De agenten roken een alcohollucht bij de man en lieten hem een blaastest doen. Hieruit bleek dat de Utrechter te veel gedronken had. Op het bureau wees de ademanalyse uit dat hij 0.8 promille alcohol in zijn lichaam had.
Met een boete van 410,= en een rijverbod van twee uur werd hij naar huis gestuurd.

Rijden in een gestolen auto

UTRECHT Tijdens de surveillance zagen agenten een voertuig over de Catharijnesingel rijden. In de auto zaten twee personen die beiden geen gordel droegen. De agenten wilde een controle uitvoeren en gaven de bestuurder en stopteken.

In plaats van te stoppen week de auto uit naar de busbaan en reed hard door. Tijdens de achtervolging reed de bestuurder enkele malen door het rode verkeerslicht. Door het roekeloos rijden van de verdachte moesten diverse automobilisten uitwijken om een aanrijding te voorkomen.

Ter hoogte van de Nicolaas Beetstraat parkeerde de bestuurder de auto en probeerde samen met zijn passagier te vluchten. Na een korte achtervolging wist de politie de beide mannen aan te houden. Het betrof een 20-jarige man uit Tilburg en een 20-jarige man uit IJsselstein.

Uit onderzoek in de auto kwam vast te staan dat deze was doorverbonden. Tevens werd duidelijk dat de auto eerder op de dag in Tilburg gestolen was. De verdachten zijn voor verhoor ingesloten op het bureau.

Winkeldief aangehouden

UTRECHT De politie werd donderdagavond gebeld door de beveiliging van een winkel aan de St. Jacobsstraat. Zij hadden een vrouw aangehouden voor het stelen van een aantal goederen.

Ter plaats trof de politie omstreeks negen uur een 44-jarige vrouw uit Vleuten aan. Door de beveiliging was gezien dat de vrouw zich vreemd gedroeg. Eenmaal door de beveiligingspoortjes ging het alarm af. De vrouw probeerde nog snel weg te lopen maar werd achterhaald door de beveiliging.

In de tas van de vrouw trof de politie een groot aantal kleding stukken aan. Zij werd voor verhoor meegenomen naar het bureau.