Landelijke politiedag bij Brusselse poort in Maastricht

Datum nieuwsfeit: 13-10-2001
Bron: Politie Limburg-Zuid

Korps: Limburg-Zuid, plaats: Maastricht 12-10-2001 Politiebericht Landelijke politiedag 13 oktober 2001 Vrijdag 12 oktober 2001

LANDELIJKE POLITIEDAG BIJ BRUSSELSE POORT IN MAASTRICHT

In het kader van de Landelijke politiedag, organiseert de regiopolitie Limburg Zuid aanstaande zaterdag 13 oktober, voor de derde maal haar jaarlijkse "Open dag". Deze politiedag wordt gehouden van 10.00 - 16.00 uur op het parkeerterrein van het Brusselse Poort winkelcentrum in Maastricht. Op deze dag wil de politie zich aan het publiek presenteren. Het jaar 2001 is uitgeroepen tot het jaar van "DE VRIJWILLIGER" en daarom worden zij extra in de schijnwerpers geplaatst. Op het parkeerterrein bij het winkelcentrum is een expositie-terrein ingericht met een grote tent met informatiestands over vele politie onderwerpen. Allerlei politievoertuigen staan er opgesteld en zijn van dichtbij te bekijken. Er worden demonstraties gegeven met politie- en speurhonden met hun geleiders en bovendien verzorgt de politiekapel in het winkelcentrum enkele muzikale optredens. Ook zijn er agenten te paard op het expositieterrein aanwezig. Aan de kleintjes is ook gedacht; zo kan de kroost worden gefotografeerd op een heuse politiemotor.

Over de zeer vele aspecten van het politiewerk is die dag informatie te verkrijgen en laat de politie zien op welke manier zij haar verschillende taken uitvoert. Bij de stands komt het publiek meer te weten over alles wat met politie te maken heeft, zoals;

- Alcohol-/roodlicht/-snelheidscontrole,

- Technische controle van auto`s, motoren,

- De technische recherche, vuurwapens en compositiefoto`s
- Verdovende middelen

- Autoteam over de opsporing van gestolen auto`s en motoren,
- Milieupolitie over controle op Groene Wetten.
- Mobiele Eenheid

- Verkeersbrigadiers, opleiding en taken.

- De vrijwillige politie

Ook zijn diverse andere instanties die medewerking verlenen aan dit evenement, zoals;

3VO (Veilig Verkeer Nederland),
De federale politie uit Eupen en Genk,