Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Albert Heijn winnaar EKO-Award 2001

Datum nieuwsfeit: 14-10-2001
Bron: Milieudefensie
Zoek soortgelijke berichten
Milieudefensie

Persbericht

Uitslag onderzoek biologisch aanbod supermarkten

Albert Heijn winnaar EKO-Award 2001

Amsterdam, 14 oktober 2001 --- Vandaag is tijdens de uitzending van het VARA- radioprogramma 'Vroege Vogels' de winnaar bekend gemaakt van de EKO-Award 2001. Vrijwilligers van Milieudefensie en Greenpeace hebben de afgelopen maand in 235 supermarkten door het hele land het biologische assortiment onderzocht. De EKO-Award 2001 gaat naar twee filialen van Albert Heijn: het filiaal in Haarlem aan de Mentonpassage en de Albert Heijn in Oss aan het Sterrebos. Beide hebben 178 biologische producten in het schap. Het is voor het eerst dat Albert Heijn de prijs wint. Volgens Milieudefensie en Greenpeace gaat het de goede kant op met het aantal biologische producten in de supermarkten, maar is het assortiment nog steeds veel te klein.

Sinds 1998 onderzoeken Milieudefensie en Greenpeace in de supermarkt het biologisch aanbod, herkenbaar aan het EKO-keurmerk. In 2000 won de Konmar in Rotterdam met 161 EKO- producten. In 1999 en 1998, toen de milieuorganisaties alleen het assortiment groente en fruit bekeken, kregen respectievelijk A&P en Konmar de prijs. De gemiddelde supermarkt had dit jaar 56 EKO- producten, vorig jaar 48. Dat is nog geen half procent van het totaal aantal van vijftienduizend producten dat een middelgrote supermarkt in de schappen heeft.

Ook wat betreft het gemiddeld aantal producten per filiaal is Albert Heijn winnaar met 113 EKO- producten, gevolgd door Vomar (99) en Konmar (88). Vomar heeft het grootste aanbod van biologische aardappelen, groente en fruit en heeft samen met Konmar de meeste soorten biologisch vlees. De Spar in het dorpje Sauwerd (Groningen) is met 72 EKO-producten per honderd vierkante meter verkoopvloeroppervlak de supermarkt met de grootste 'EKO-dichtheid'.

De groei in het aantal EKO-producten is teleurstellend. Supermarkten maakten in het convenant Marktontwikkeling biologische landbouw met onder meer de voedselindustrie en politiek de afspraak om ervoor te zorgen dat in 2004 vijf procent van de consumentenbestedingen biologisch is. Met de huidige groei van zestien procent per jaar zullen er in 2004 gemiddeld nog geen honderd EKO-producten in de winkels liggen. In de meeste supermarkten is dit minder dan één procent van het totale aanbod. Het valt niet te verwachten dat met zo'n klein aanbod de doelstelling van vijf procent omzet wordt bereikt.

De Nederlandse supermarkten lopen achter op hun collega's in het buitenland. Tegut uit Duitsland heeft duizend biologische levensmiddelen in de schappen, goed voor zeven procent van de omzet. Alle grote Duitse supermarktketens hebben biologische huismerken. De Engelse supermarktketens Sainsbury, Tesco en Iceland hebben minimaal 750 biologische producten.

Voor meer informatie:
Persvoorlichting Milieudefensie, telefoon 020 5507 333 of (uitsluitend zondag) 06 295 93 873

Het volledige onderzoeksrapport kunt u downloaden van www.milieudefensie.nl/biologisch Daar vindt u ook de lokale en regionale uitslagen.

Foto's van de uitreiking van de EKO-Award kunt u bestellen bij Liesbeth Sluiter, telefoon 020 620 11 97 of via
(liesbeth.sluiter@wxs.nl)


---

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie