Politieberichten district Maastricht

Datum nieuwsfeit: 14-10-2001
Bron: Politie Limburg-Zuid

Korps: Limburg-Zuid, plaats: Maastricht 14-10-2001 Politieberichten district Maastricht (HP 13.45 uur) Zondag 14 oktober 2001

Maastricht, poging tot straatroof:
Een 80 jarige inwoonster van Maastricht is zaterdagmorgen 13 oktober 2001 het slachtoffer geworden van een poging tot straatroof. Het slachtoffer liep zaterdagmorgen omstreeks 08.40 uur over de Houtmaas te Maastricht waar zij juist haar auto had geparkeerd. Op weg naar het Onze Lieve Vrouweplein werd plotseling haar tas van achteren vastgepakt en probeerde iemand deze met kracht weg te rukken. Kennelijk had de vrouw de tas stevig vast want voor het slachtoffer langs viel een man en een fiets op de grond. De man op de fiets, een 20 tot 25 jarige man gekleed in een donkerblauw jack met een petje op zijn hoofd, krabbelde snel overeind en zette het meteen op een lopen in de richting van het Bat. De man was snel verdwenen. Het slachtoffer heeft kort daarna van de poging tot straatroof aangifte gedaan. De fiets, met op de bagagedrager een tas met wat kleding en een schroevendraaier, bleef op de plaats van het voorval achter. Deze zijn door de politie in beslag genomen. De politie stel een onderzoek in.

Valkenburg, winkeldief betrapt:
Een 28 jarige inwoner van Utrecht is zaterdagmorgen 13 oktober 2001 door personeel van een zelfbedieningsgroothandel gevestigd aan de Beekstraat te Valkenburg betrapt bij het plegen van een winkeldiefstal.
De inwoner van Utrecht nam in het bedrijf levensmiddelen en een messenset met een totale waarde van bijna fl. 550,- weg. Toen hij het bedrijf wilde verlaten zonder de goederen te betalen greep het personeel in. De gewaarschuwde politie nam de winkeldief mee naar het politiebureau waar tegen hem proces-verbaal werd opgemaakt. Na overleg met de Officier van Justitie kreeg hij in het kader van afhandeling snelrecht een schikkingsvoorstel aangeboden van fl. 600,-. Na verhoor kon de winkeldief huiswaarts.

Meerssen, autobrand:
Op de autosnelweg A-2 Eindhoven richting Maastricht ter hoogte van de afslag Bunde is zaterdagmiddag 13 oktober 2001 omstreeks 14.00 uur een auto in brand geraakt.
Vermoedelijk door een vastgelopen motor raakte het motorcompartiment van de auto in brand. De 27 jarige bestuurster uit Landgraaf merkte tijdens het rijden dat plotseling rook en vlammen onder de motorkap vandaan kwamen waarop zij haar auto langs de kant van de autosnelweg zette. Brandweer en politie werden gewaarschuwd maar behoefden ter plaatse niet meer op te treden. De brand doofde vanzelf. De auto liep behoorlijke schade op aan het motorgedeelte en moest door een takelbedrijf van de autosnelweg verwijderd worden.

Maastricht, bejaarde bromfiets gewond bij aanrijding: Een 77 jarige bromfietser is zaterdagmiddag 13 oktober 2001 op de Tongerseweg te Maastricht betrokken geraakt bij een verkeersongeval met een personenauto met daarachter een aanhangwagen. De bestuurder reed kort na het ongeval weg van de ongevalsplek, maar werd kort daarna in zijn woning door de politie aangehouden. Hij bleek onder invloed te zijn.
Een 47 jarige automobilist woonachtig te Maastricht reed zaterdagmiddag omstreeks 17.10 uur op de Tongerseweg links af om daar naar de parkeerplaats van een supermarkt te rijden. Bij dit linksaf slaan kruiste de automobilist een fietspad waar een bromfietser naderde. Deze laatste werd door de automobilist geschept en kwam via de motorkap op het wegdek te vallen waarbij hij een bloedende wond opliep. De veroorzaker parkeerde zijn auto op de parkeerplaats maar reed even later weg zonder zijn identiteit bekend te maken. Getuigen noteerden echter het kenteken van zijn auto, zodat hij kort daarna door de politie opgespoord kon worden. In zijn woning werd hij door de politie aangehouden. Daarbij bleek hij naar alcohol te ruiken. Volgens de aangehouden verdachte was hij thuis meteen begonnen met het drinken van alcoholhoudende drank en had hij niet van tevoren gedronken. De verdachte werd meegenomen naar het politiebureau. Daar moest hij een ademanalyse ondergaan waarvan de uitslag een alcoholpromillage aangaf van 1 promille. Tegen de automobilist is proces-verbaal opgemaakt. Het 77 jarige slachtoffer werd met onbekend letsel door een ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Maastricht waar hij werd opgenomen.
Maastricht, dronken automobilist lastig:
Een 35 jarige automobilist uit Maastricht is zondag 14 oktober 2001 door de politie aangehouden wegens het rijden onder invloed. Bij zijn aanhouding verzette hij zich tegen de politie.
De automobilist reed zondagmorgen omstreeks 01.00 uur over de Gubbelstraat te Maastricht in strijd met een geslotenverklaring. De automobilist werd daarop door een politiepatrouille gecontroleerd. Bij het eerste contact bleek de bestuurder behoorlijk naar alcohol te ruiken. Hij werd daarop aangehouden maar wenste niet mee te gaan naar het politiebureau. Na te zijn geboeid gaf hij zijn verzet op. Maar aan het politiebureau begon het opnieuw. Daar wenste hij niet ingesloten te worden in een cel, waarna hij zich opnieuw verzette. Met enige kracht werd hij overtuigd waarna hij zijn verzet opgaf en zich liet insluiten. Na te zijn gekalmeerd legde hij een ademanalyse af. De uitslag gaf een alcoholpromillage aan van ruim 1.2 promille. Tegen de inwoner van Maastricht is proces-verbaal opgemaakt. Na verhoor kon hij in de loop van zondagmorgen huiswaarts.

Maastricht, 19 autos bekrast:
Op de Arkebusruwe te Maastricht zijn vermoedelijk vrijdagavond op de daarop volgende nacht 19 geparkeerde personenautos beschadigd. Deze autos werden alle onregelmatig bekrast met een scherp voorwerp. Een aantal eigenaren hebben inmiddels al aangifte gedaan. De politie heeft geen idee wie verantwoordelijk is voor de aangerichte vernielingen. Er wordt een onderzoek ingesteld.