Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 14-10-2001
Bron: Politie Friesland

Politiebericht Friesland: Friesland 14-10-2001
Politieberichten van 13/10 (13.00 uur) t/m 14/10 (13.00 uur)

De Valom: vernieling ruit
Van vrijdag op zaterdag werd een thermopaneruit van een woning aan de Hoofdweg vernield. De ruit 2.40 x 1.40 meter werd ingegooid met twee stenen. De bewoner, een 30-jarige man, heeft aangifte gedaan.

Joure: winkeldiefstal
Zaterdag omstreeks 11.45 uur werd bij een winkel aan de Midstraat een winkeldiefstal gepleegd, waarbij drie personen waren betrokken. Een vrouw, een 18-jarige inwoonster uit het Poolse Wroclaw, kon ter plaatse worden aangehouden. De twee andere personen gingen er vandoor in een rode personenauto met Pools kenteken. De aangehouden vrouw had voor f 1500,25 aan drogisterijartikelen gestolen. Toen zij de winkel verliet werd zij door het personeel aangehouden. Een medewerker van de winkel, een 37-jarige inwoner van Heerenveen, heeft aangifte gedaan. De verdachte werd overgebracht naar het bureau. De vrouw werd ingesloten. De drogisterijartikelen bleven in de winkel achter. Een onderzoek naar de twee andere personen, die bij deze diefstal waren betrokken, leverde nog geen resultaat op.

Dokkum: winkeldiefstal
Zaterdag omstreeks 15.30 uur werd een winkeldiefstal gepleegd bij een winkel aan de Grote Breedstraat. Uit de winkel werden vier flesjes parfums weggenomen. De verdachte, een man, leeftijd ongeveer 25 tot 27 jaar, lengte 1.75 meter, normaal postuur, verzorgd uiterlijk, lichtgetinte huidskleur, zwart kort haar, werd door het personeel betrapt toen hij zonder te betalen de winkel wilde verlaten. Hij werd aangehouden en overgebracht naar het kantoor. Toen de politie werd gebeld, wilde de verdachte niet meer blijven. Hij drukte de medewerkster, een 45-jarige inwoonster van Damwoude, opzij en verliet de winkel. De vrouw heeft aangifte gedaan.De weggenomen parfums bleven in de winkel achter.

Harlingen: brand ambulance
Zaterdag omstreeks 17.45 uur ontstond brand in een ambulance, die geparkeerd stond op de Waddenpromenade. De brand was ontstaan door kortsluiting in de dynamo. De brand werd door de brandweer geblust. De ambulance was op dat moment leeg. De ambulance werd weggesleept.

Heerenveen; aanrijding met gewonde
Zaterdag omstreeks 19.10 uur reed een bestuurder van een personenauto vanaf het parkeerterrein Molenplein in de richting van de Van Dekemalaan. De bestuurder, een 22-jarige inwoner van Heerenveen, dacht dat hij iets te snel een bocht van de weg inging en wilde bijremmen. In plaats van op de rem te trappen, trapte hij op het gaspedaal. Hij reed hierop vrijwel rechtdoor en kwam tegen een muur tot stilstand. Een bij hem inzittende vrouw, 21 jaar uit Heerenveen, droeg geen gordel en kwam met haar hoofd tegen de voorruit. Zij werd overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen. De bestuurder raakte niet gewond.

Burgum: aanrijding met gewonde
Zaterdag omstreeks 15.55 uur vond op de Hillemaweg een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurster van een personenauto, een 25-jarige inwoonster van Tytsjerk reed in een flauwe bocht van de weg rechtdoor en kwam tegen een boom tot stilstand. De vrouw was suikerpatiënt en had op het moment van de aanrijding waarschijnlijk een te lage suikerspiegel. De vrouw zat bekneld. Een passerende verpleegkundige, een inwoonster van Hurdegaryp, verleende in afwachting van de komst van de ambulance eerste hulp. Het slachtoffer werd door de brandweer uit de auto gehaald. Zij werd vervolgens overgebracht naar het MCL-Zuid. Alwaar bleek dat zij verschillende ledematen had gebroken. De auto werd totaal vernield.

Heerenveen: tasjesroof
Zaterdag omstreeks 16.30 uur was een 85-jarige inwoonster van Heerenveen aan het wandelen ter hoogte van de serviceflat Oranjewoud. Toen zij vlak bij de flat was, werd zij van haar tasje beroofd door een jongeman. De jongeman naderde haar van achteren en trok de tas uit de handen van de vrouw. De jongeman, lengte ongeveer 1.75 meter, donker krullend haar, slank postuur, rende daarop weg en stapte vervolgens op een fiets, die iets verder stond en verdween in de richting van de Marktweg. In de tas van de vrouw, die aangifte heeft gedaan, zaten alleen twee sleutelhangers met sleutels.

Leeuwarden: aanrijding/vechtpartij
Zaterdag omstreeks 17.50 uur kwam er een melding binnen dat op de Koerierstersespel een aanrijding had plaatsgevonden tussen twee brommers. Vervolgens kwam de melding dat men met elkaar op de vuist was gegaan. Toen de patrouille ter plaatse kwam was van een vechtpartij geen sprake meer. Wel bevond zich er een grote groep mensen op straat. Een 15-jarige jongen was geslagen en geschopt door een drietal verdachten. Om de zaak niet verder te laten escaleren werden de verdachten ter plaatse aangehouden. De verdachten, 27, 39 en 15 jaar, allen uit Leeuwarden, werden overgebracht naar het bureau. Wat de aanleiding tot de vechtpartij is geweest, werd niet duidelijk en ook hoe de aanrijding is gebeurd bleef duister, daar de tegenpartij na de aanrijding direct was vertrokken. De verdachten zijn gehoord en na verhoor weer in vrijheid gesteld.

Heerenveen: vrouw van fiets geduwd
Zaterdag omstreeks 21.30 uur fietste een 31-jarige inwoonster van Heerenveen, na afloop van de voetbalwedstrijd, over de Rembrandtlaan, in de richting van de Burgemeester Falkenaweg. Zij fietste op het trottoirgedeelte aan de `verkeerde` kant van de weg Een man met een hond kwam haar tegemoet lopen. Toen zij elkaar genaderd waren, werd zij door de man van de fiets geduwd en kwam zij ten val. Zij kreeg van de man een stomp en ook werd zij uitgescholden. De vrouw is vervolgens weer opgestapt en daarop is de man met zijn hond (zwart/wit) weer doorgelopen. De vrouw liep geen letsel op.

Sneek: inbreker overlopen
Zaterdag omstreeks 21.30 uur kwam de bewoonster, een 45-jarige vrouw, bij haar woning aan de Koeriersterwei. Toen zij de voordeur opende, bemerkte zij dat er iemand op de slaapkamer was. Zij is daarop naar boven gelopen en zag toen dat een man via het balkon wegvluchtte. Hoe deze man is de woning is gekomen, is nog niet duidelijk. Toen haar man even later de schuur bij de woning wilde afsluiten, kwam men tot de ontdekking dat uit de schuur een dames- en een herenfiets waren gestolen. Uit de woning werd niets weggenomen. De vrouw heeft aangifte gedaan.

Lekkum: aanrijding met gestolen auto
Zaterdag omstreeks 21.00 uur vloog op de Buorren een personenauto, merk Mazda, uit de bocht. De auto botste vervolgens tegen een boom en kwam daarna in de tuin van een boerderij tot stilstand. De auto bleek vrijdag 12 oktober gestolen te zijn van de Optwizel in Twijzel. Een getuige, een 50-jarige inwoner van Lekkum, had een klap gehoord en toen hij op onderzoek uitging, kwamen de inzittenden van de auto, een man en een vrouw, op hem toelopen en vroegen of zij gebruik mochten maken van de telefoon. Even daarna kwam een personenauto aanrijden. De twee inzittenden zijn in die auto gestapt en vervolgens reed de auto weg in de richting Leeuwarden. Van de beide inzittenden kon de getuige een summier signalement geven. De vrouw had door de aanrijding verwondingen in haar gezicht opgelopen. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Leeuwarden: beroving
Zaterdag omstreeks 22.15 uur werd een 28-jarige inwoner van Harlingen (aangever) op het Zuiderplein ingehaald door een onbekende man. Deze man vroeg de aangever of hij f 50.- kon wisselen en pakte hem vervolgens vast. De aangever zag toen dat de verdachte een mes te voorschijn haalde. Onder dreiging van het mes heeft de aangever zijn portemonnee afgegeven. In de portemonnee zat een giropas en wat klein geld. Ook de gsm werd van de aangever afgepakt. De verdachte betrof een Nederlands sprekende man, lengte 1.80/1.90 meter, leeftijd tussen de 35 en 40 jaar, normaal postuur, donkerblond kort haar. Hij droeg een spijkerjack.

Leeuwarden: inbraak auto
Van zaterdag op zondag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op het Oldehoofsterkerkhof. Via verbreking van het linker portier kwam men binnen. Uit de auto werd een radio/cd-speler weggenomen, alsmede 6 cd`s en een cd-wisselaar. De eigenaar, een 24-jarige inwoner van Hensbroek, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: doorrijden na aanrijding
Zaterdag omstreeks 23.40 uur veroorzaakte de bestuurder van een personenauto op de Zuidergrachtswal een aanrijding met twee geparkeerde voertuigen, die daardoor schade opliepen. Na de aanrijding reed de bestuurder door zonder zijn identiteit bekend te maken. Door getuigen werd het kenteken van de auto opgenomen. De auto werd aangetroffen op de Louwsmeerstraat en overgebracht naar het bureau. De bestuurder/veroorzaker, een 30-jarige inwoner van Leeuwarden, was niet meer aanwezig. De verdachte moet nog worden gehoord en zal aan het bureau worden ontboden.

Zwagerbosch: onder invloed
Zaterdag omstreeks 23.40 uur werd op de Boswei een bestuurder van een bestelauto gecontroleerd. De bestuurder, een 42-jarige inwoner van Twijzelerheide, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 820 ug/l. De bestuurder kreeg een proces-verbaal en een rijverbod van 9 uren en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Heerenveen; onder invloed
Zondag omstreeks 01.10 uur werd op de Rotstergaastweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 36-jarige inwoner van Rotsterhaule, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 610 ug/l. Hij kreeg een proces-verbaal en een rijverbod voor 6 uren en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Leeuwarden: mishandeling
Zondag omstreeks 01.00 uur ontstond in een woning aan de Pieter Stuyvesantweg een ruzie tussen een man en een vrouw. De man, een 39-jarige inwoner van Leeuwarden, was dronken thuis gekomen en op een gegeven moment kreeg hij ruzie met de vrouw, een 37-jarige inwoonster van Leeuwarden. Beiden hebben een relatie met elkaar. Tijdens de ruzie werd de man door de vrouw met een vleesmes in de borst gestoken. Hij liep hierbij een bloedende wond op en waarschijnlijk werd een long geraakt. Het slachtoffer werd overgebracht naar het MCL-Zuid. De vrouw werd aangehouden en overgebracht naar het bureau. Het mes werd in beslag genomen.

Aldeboarn: vernieling ruit
Zondag omstreeks 02.20 uur werd een 28-jarige inwoner van Aldeboarn aangehouden ter zake vernieling. De verdachte had een slaapkamerruit van zijn buurman aan de Weaze vernield, waarbij de vitrage werd beschadigd. Ook probeerde hij zijn buurman, een 69-jarige inwoner van Aldeboarn, te mishandelen. De verdachte verzette zich bij zijn aanhouding. De politie was reeds eerder op de avond ter plaatse geweest, daar de verdachte toen bij zijn buurman op de ramen had gebonkt. De gemoederen toen proberen te sussen, wat maar gedeeltelijk lukte. Het betreft hier een lang slepende burenruzie. De verdachte werd overgebracht naar het bureau. Tegen hem is proces-verbaal opgemaakt.

Wolvega: achtervolging gestolen auto
Zaterdag omstreeks 22.55 uur zag een patrouille op de Beatrixstraat een personenauto rijden zonder verlichting. Op de van Harenstraat kreeg de bestuurder een stopteken. De bestuurder ontstak daarop zijn verlichting en ging er vervolgens met hoge snelheid vandoor. Met snelheden boven de 80 tot 100 kilometer per uur scheurde de bestuurder door Wolvega en hij reed vervolgens de Rijksweg A32 op in de richting Heerenveen. Inmiddels was via de meldkamer het bericht binnenkomen dat de personenauto kort daarvoor was gestolen in Wolvega. (eigenaar een 33-jarige inwoner van Wolvega). Via Heerenveen ging het met een snelheid van 170 kilometer per uur richting Leeuwarden, waarbij over de vluchtstrook auto`s werden ingehaald. Bij enkele afritten deed de bestuurder het voorkomen of hij de Rijksweg wilde verlaten. Op het laatste moment reed hij vervolgens de weg weer op. Bij Akkrum stonden twee politiewagens met zwaailichten de auto op te wachten, doch de bestuurder wist via de berm deze blokkade te omzeilen. Bij de kruising Werpsterhoek reed hij met een snelheid van ongeveer 170 kilometer per uur door het rode verkeerslicht. Op de Overijsselseweg raakte de bestuurder in een flauwe bocht de macht over het stuur kwijt en botste tegen de vangrail en kwam vervolgens tot stilstand. De bestuurder, een 22-jarige inwoner van Leeuwarden, wilde daarna niet uit de auto komen. Nadat een ruit was ingeslagen kon de verdachte uit de auto worden gehaald. Eenmaal buiten de auto raakte de verdachte bewusteloos en werd hij overgebracht naar het MCL-Zuid. Van de verdachte werd een bloedproef genomen. De verdachte kon nog niet worden gehoord.

Rijs: onder invloed
Zondag omstreeks 03.15 uur werd op de Smitsleane een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 23-jarige inwoner van Rijs, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 240 ug/l. Hij kreeg een proces-verbaal en een rijverbod voor 1 uur.

Zwaagwesteinde: brand woning
Zaterdag omstreeks 23.30 uur brak brand uit in een woning aan de Swemmerlaan. Op het moment dat de brand uitbrak was niemand in de woning aanwezig. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. De woning werd bewoond door een 19-jarige inwoner van Zwaagweesteinde. Hoe de brand is ontstaan, is niet duidelijk. De gehele woning brandde uit. De brandweer heeft het vuur geblust. De technische recherche stelt een onderzoek in naar de oorzaak van de brand.

Bolsward: fietsendief aangehouden
Zondag omstreeks 03.20 uur werd op de Nieuwmarkt een 16-jarige inwoner van Bolsward aangehouden. De jongeman had kort daarvoor een fiets gestolen. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en tegen hem is proces-verbaal opgemaakt. Na verhoor werd hij weer in vrijheid gesteld.

Drachten: brand in woning
Zondag omstreeks 01.40 uur kwam er een melding binnen dat er brand was uitgebroken in een woning aan de Singel. De bewoonster, een 48-jarige vrouw van buitenlandse afkomst, had de woning reeds verlaten. Het vuur was reeds gedoofd. Een passant, een 26-jarige inwoner van Drachten, zag dat achter de voordeur een gordijn in de brand stond. Door de schreeuwen maakte hij de bewoonster wakker, die daarop naar buiten kwam. De passant heeft daarop de voordeur geopend en het brandende gordijn naar buitengetrokken en het vuur gedoofd. In de tuin werden verschillende pamfletten gevonden met een racistische opmerking. Het gordijn is waarschijnlijk via de brievenbus aangestoken De technische recherche stelt een onderzoek in naar de oorzaak van de brand.

Jelsum: onder invloed
Zondag omstreeks 03.50 uur werd op de Bredyk een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 32-jarige inwoner van Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 510 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 6 uur en tegen hem werd proces-verbaal opgemaakt.

Leeuwarden; belediging
Zondag omstreeks 03.30 uur wilde een 29-jarige inwoner van Leeuwarden zijn rekening niet betalen in een horecagelegenheid aan het Groot Schavernek en ook beledigde hij de portier, een 28-jarige inwoner van Leeuwarden. De verdachte werd aangehouden en overgebracht naar het bureau. Tijdens de overbrenging werden de agenten ook door de man beledigd en uitgescholden. De verdachte werd ingesloten. Er werd proces-verbaal tegen hem opgemaakt en na verhoor werd hij weer in vrijheid gesteld.

Leeuwarden: autokraker aangehouden
Zondag omstreeks 03.15 uur werd een 45-jarige inwoner van Leeuwarden aangehouden op de Willemskade. Hij had kort daarvoor een personenauto opengebroken, die geparkeerd stond op het Zaailand. Dit werd gezien door patrouillerende agenten. Uit de opengebroken auto werd niets weggenomen. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en ingesloten.

Haulerwijk; inbraak woning
Zaterdag tussen 13.00 en 22.00 uur werd ingebroken in een woning aan de Scheidingsreed. Een ruit in een deur werd vernield. De gehele woning werd doorzocht. Uit de woning werden een tv, een video, een dvd-speler, audioapparatuur en een schotelontvanger weggenomen. De eigenaar, een 29-jarige inwoner van Haulerwijk, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: onder invloed
Zondag omstreeks 05.15 uur werd op de Turfmarkt een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. Toen de bestuurder een politieauto op het Blokhuisplein zag staan, keerde hij de auto en reed terug via de Tweebaksmarkt. De bestuurder, een 20-jarige inwoner van Beetgum, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de jongeman 575 ug/l. Hij kreeg een proces-verbaal en een rijverbod voor 6 uren.

Joure: brand in hok
Zondag omstreeks 04.15 uur brak brand uit in een hok dat stond in de steeg naast een supermarkt in de Midpassage. Het hok is vanaf de Sinnebourren te bereiken. Het hok stond in lichterlaaie, waardoor brandgevaar ontstond voor de omliggende percelen. De brandweer, die snel ter plaatse was, heeft het vuur geblust. Een naast het hok staande aanhangwagen werd door het vuur beschadigd. In de berging lagen kartonnen dozen en papier opgeslagen. De oorzaak van de brand is niet bekend, doch brandstichting wordt niet uitgesloten. De technische recherche stelt een onderzoek in.

Sneek: vechtpartij
Zondag omstreeks 05.00 uur kwam er een melding binnen dat er op Kleine Kerkstraat een vechtpartij bezig was. Ter plaatse een vrij grote groep mensen aangetroffen, die door de portiers van de horecagelegenheden van elkaar werden gescheiden. Een 24 jaar en een 28 jaar oude man, beiden uit Den Haag, deden aangifte van mishandeling. Zij waren door verschillende jongens geslagen. Wat de oorzaak en aanleiding van de vechtpartij is geweest, werd niet duidelijk. Op aanwijzingen van de portiers konden twee verdachten, een 21-jarige inwoner van Seek en een 19-jarige inwoner van IJlst, worden aangehouden. De beide verdachten zijn overgebracht naar het bureau en ingesloten.

Haulerwijk: brand woning
Zondag omstreeks 01.00 uur brak een brandje uit in een woning aan De Leye. De bewoonster, een 27-jarige vrouw, had een pannetje met eten op het vuur gezet. Het pannetje werd vergeten en dit gaf een behoorlijke rookontwikkeling en een begin van brand. Het brandje werd door de brandweer geblust. De vrouw werd met ademhalingsmoeilijkheden overgebracht naar het ziekenhuis in Drachten.

Grou: boot losgegooid
Afgelopen nacht hebben onverlaten een boot, die lag afgemeerd aan de Nieuwe Kade losgegooid. De boot van 60 meter lengte en 7 meter breed, gewicht 600 ton, genaamd de Jules Verne, eigendom van de Technische Unie uit Arnhem, kwam dwars over het water te liggen, waardoor de haven van Grou werd afgesloten voor het overige scheepvaartverkeer. Voor zover nu is na te gaan, werden er geen andere boten beschadigd.

Bureau Communicatie: 058 - 880 8272