MTV Networks Europe neemt KinderNet over

Bron: Ingezonden persbericht
Ingezonden persbericht

MTV NETWORKS EUROPE NEEMT KinderNet OVER

Amsterdam, 15 oktober 2001: MTV Networks BV (onderdeel van MTV Networks Europe) heeft Preview Investments overgenomen, de moedermaatschappij van de succesvolle Nederlandse kinderzender 'KinderNet'. Dit maakte Simon Guild, Chief Operating Officer, MTV Networks Europe vandaag bekend.

Deze overname, die in de komende weken moet worden afgerond, is onderdeel van MTV Network's pan-Europese groeistrategie. In alle belangrijke markten in Europa streeft MTV naar een verbreding van het aanbod. De overname van KinderNet breidt het scala van kwalitatief hoogwaardige jongerenstations van MTV Networks BV verder uit.

KinderNet is een sterk merk op de Nederlandse kindertelevisie markt dat zich richt op kinderen in de leeftijdscategorie van 3 tot 12 jaar. Het station zendt acht uur per dag uit in Nederland met een bereik van 6 miljoen huishoudens en is ook in een deel van België te zien. De succesformule van KinderNet bestaat uit cartoons, live pop acts en andere toegewijde kinderprogramma's, waarbij de presentatoren een belangrijke rol spelen. KinderNet zal zich verder kunnen ontwikkelen met de mogelijkheden die MTV Networks BV biedt, zoals MTV's toegang tot lokale en internationale programma's.

"Nederland en België zijn belangrijke markten voor MTV Networks Europe en met het oog op de recente succesvolle overname van TMF, is deze overname van KinderNet een logisch vervolg. Het onderstreept onze toewijding in deze markten met name in de doelgroep 3 tot 12 jaar. MTV Networks is een sterke speler op de kindermarkt met het station Nickelodeon. Deze populaire kinderzender is beschikbaar in verschillende landen en heeft wereldwijd een totaal bereik van 120 miljoen huishoudens. Met de overname van een op Nederland gerichte kinderzender en onze unieke mogelijkheden om content uit te wisselen tussen alle kinderzenders van MTV Networks, zal KinderNet zich verder kunnen ontwikkelen en een toegevoegde waarde worden voor de Nederlandse kijkers." Aldus Simon Guild.

André Feiner, Managing Director KinderNet zegt over de overname: "Dit is het beste wat KinderNet had kunnen overkomen. Het garandeert de continuïteit van het station, haar werknemers en de positieve waarden waar KinderNet voor staat. Voor onze klanten is het ook een positieve ontwikkeling. Zij profiteren van de associatie met Nickelodeon, een wereldwijd A-merk in de kindertelevisie branche. Onze kijkers kunnen blij zijn omdat ze nu naast 'Ernst en Bobby' ook de 'Rugrats' en 'Hey Arnold!' kunnen verwelkomen".

MTV Networks Europe is het grootste televisienetwerk in Europa met een distributie van meer dan 100 miljoen huishoudens. Met de zenders MTV NL, TMF en TMF Vlaanderen en de websites mtv.nl, tmf.nl en tmf.be, is MTV Networks BV leider in muziektelevisie in Nederland en Vlaanderen.

MTV: Music Television is de grootste multi-media merknaam voor de jeugd ter wereld en is in meer dan 353 miljoen huishoudens in 140 verschillende landen via 31 zenders in 17 talen te zien. MTV's internationale zenders zijn MTV: Music Television (US), MTV Asia (Southeast Asia, Mandarin, China, India, Philippines en Korea), MTV Australia, MTV Brasil, MTV Europe (European, Central, Italia, Nordic, Polska, France, España, Netherlands en UK/Ireland), MTV Japan, MTV Latin America (North, Central & South) en MTV Russia. MTV heeft ook twee apart geprogrammeerde "free form" music services in de US en Europa: MTV2, waar video's uit allerlei genres te zien zijn, naast een aparte MTV2 service in Duitsland. De Digital programming services MTV "X" en MTV "S" zijn ook beschikbaar in de US, naast MTV Base, MTV Dance en MTV Hits in Europa. MTV Live, een PC breedband service, is beschikbaar in Europa. MTV's holdings bestaan daarnaast ook uit 17 lokaal onderhouden Web sites worldwide, publishing, home video, radio, recorded music, licensing & merchandising en een speelfilm divisie, MTV Films. MTV is een trademark van Viacom International Inc. (NYSE: VIA, VIA.B).

Noot voor de redactie (

Noot voor redacties