Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Verdwenen informatie toch leesbaar dankzij 'cache'

Datum nieuwsfeit: 15-10-2001
Bron: Ingezonden persbericht
Zoek soortgelijke berichten
Ingezonden persbericht

GraphicBrain.com, verdwenen informatie toch leesbaar dankzij 'cache'

GraphicBrain.com, de gespecialiseerde zoekmachine en persoonlijke assistent die het Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie in juni 2001 lanceerde, blijft verderwerken aan de verbetering van haar dienstverlening. Zo werd de mogelijkheid toegevoegd om verdwenen webpagina's uit een 'cache'-geheugen op te halen. Op deze manier kunnen verdwenen documenten toch nog gelezen worden.

"We zijn hiermee zeker niet de eersten, maar het is toch een belangrijke verbetering van de dienstverlening. Hiermee zullen we zeker onze positie als hét referentiepunt voor de grafische en aanverwante bedrijven versterken.", verklaart Eddy Hagen, manager GraphicBrain.com. Google was de eerste zoekmachine die een dergelijke service aanbied. "Dit is ook een van de belangrijkste redenen waarom mensen Google gebruiken: je bent tenminste zeker dat je de resultaten van je zoekopdracht ook effectief kan lezen."

Dat het web zeer dynamisch is, heeft GraphicBrain.com al meermaals ondervonden. Alhoewel GraphicBrain.com nog maar enkele maanden websites indexeert, zijn er al verschillende volledig gewijzigd, met 'dode links' in de resultatenlijst als gevolg. "En dan sta je voor een keuze: ofwel probeer je deze dode links zoveel mogelijk te verwijderen uit de resultatenlijst, ofwel zoek je een andere oplossing. Wij hebben resoluut voor het tweede gekozen. Uit onze dagelijkse ervaring bij het VIGC GraphicBrain.com wordt intern ook zeer intensief gebruikt - hadden we immers al gemerkt dat soms zeer interessante informatie niet meer op de ondertussen vernieuwde - website stond. Het ophalen van de teksten uit de 'engine' van onze zoekmachine was dan ook een logische oplossing."

GraphicBrain.com bewaart van elk document de volledige tekst. De voornaamste reden waarom dit gedaan wordt, is omdat deze tekst gebruikt wordt als basis voor de samenvatting die een gebruiker in de resultatenlijst te zien krijgt. Deze samenvatting wordt voor elke zoekopdracht 'on the fly' opgemaakt en is gekoppeld aan die zoekopdracht. Maximaal worden er 10 zinnen - met de hoogste relevantie ten opzichte van de zoekopdracht - uit het document samengevoegd tot een meer dan behoorlijke samenvatting. Nu wordt deze 'cache' ook gebruikt om de tekst van verdwenen webpagina's weer te geven.

Een andere, handige toepassing is het lezen van pdf-documenten. Soms kan het vrij lang duren voordat een pdf geheel is geladen. Een gebruiker kan nu eerst de tekst bekijken en op basis daarvan beslissen of hij het ganse document, soms enkele MB's groot, wil downloaden.

Dagelijks bezoeken gemiddeld zo'n 150 personen GraphicBrain.com. 15% à 20% komt diezelfde maand nog terug. Maandelijks zijn er bijna 5 000 bezoekers, uit de ganse wereld. Noord Amerika (54,7 %) en West Europa (32,4%) scoren het beste.

Voor meer informatie: kan u terecht bij het VIGC, Eddy Hagen, (eddy.hagen@vigc.be), tel. +32 (0)14 40 39 94. Of u kan een kijkje nemen op volgende websites: www.graphicbrain.com, www.vigc.be

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie